9 апр. 2011 г.

www.eter.am
09.04.2011

ՍԵՂՄՈՒՄ ԵՆՔ ԴԱՍԱԿԱՆՆԵՐԻՆ

«Պատմական վեպը մի ժողովրդի պատմական կյանքի նկարագիրն է: Նա պատկերացնում է յուր մեջ, թե որպես ապրել է եւ որպես գործել է մի ժողովուրդ, պատկերացնում է նրա մտավոր ու բարոյական հատկությունները, մի խոսքով, ներկայացնում է հնադարյան մարդուն յուր բուն, նախնական կերպարանքով, որը ժամանակների ընթացքում փոխվել եւ ներկա սերնդի համար մոռացվել էր: Մենք կարդում ենք նրա մեջ մեր թագավորների, մեր իշխանների անունները, ծանոթանում ենք նրանց ներքին կռիվների ու արտաքին պատերազմների հետ, գիտենք, թե որը որքան տարի տիրեց կամ ինչ լավ եւ վատ գործեր կատարեց,-այդ բոլորը գիտենք մենք: Բայց թե ինչպե՞ս էր կազմակերպված նրանց ընտանեկան կյանքը, ի՞նչ տեսակ տների մեջ էին ապրում, մի խոսքով, իբրեւ մարդ, նրանց ընտանեկան եւ հասարակական կենցաղավարության մասին` մեր պատմությունը, եթե չասեմ իսպառ, կարող եմ ասել մեծ մասամբ լռում է»,- պատմական վեպի մասին ժամանակին այսպես էր արտահայտվում Րաֆֆին: Չգիտեմ, թե այսօր ինչ սկզբունքով են աշխատում ժամանակակից արձակագիրները, եւ վաղվա ընթերցողը մեր այսօրվա կյանքի, բարքերի եւ կենցաղի մասին ինչ նյութ կկարողանա քաղել իրենց ժառանգություն հասած այդ երկերից: Բայց, որ Րաֆֆու վեպերը կարդալով անցյալի մասին էլ շատ հարցեր նրա համար մութ կմնան` պարզ է: Ավելի ճիշտ, ոչ թե վեպերը, այլ սեղմավեպերը, որոնք ընթերցողին է առաջարկում «Գիտանք» հրատարակչատունը:

Հրատարակչատան տնօրեն Ալեքսանդր Աղաբեկյանը, որ ժամանակին զբաղեցրել է ՀՀ կրթության եւ գիտության փոխնախարարի պաշտոնը, համոզված է, որ նոր սերունդը գիրք չի կարդում, ու մեր պատմավեպերի երկար-բարակ նկարագրություններն ու բարդ գրական լեզուն նպաստում են, որ մարդիկ չկարդան: Երիտասարդներին գրքի հետ բարեկամացնելու լավագույն տարբերակը, նրա կարծիքով, գիրքը նրանց հարմարեցնելն է: Այդ նպատակով տարիներ առաջ պարոն Աղաբեկյանը ձեռնամուխ եղավ հայ դասական գրականության լավագույն նմուշները սեղմավեպի տեսքով ներկայացնելու գործին: «Ձեզ ներկայացվող սեղմավեպերի մատենաշարը ներառում է անցյալի հայ գրողների լավագույն երկերի համառոտ շարադրությունը: Սեղմավեպերը նախատեսված են նրանց համար, ովքեր ցանկանում են կարճ ժամանակում ծանոթանալ հայ ժողովրդի անցյալի գրականությանը եւ պատմությանը»,- ասում է Ալեքսանդր Աղաբեկյանը: Նրա համոզմամբ, սեղմավեպերում օգտագործված սահմանափակ բառաքանակը հնրավորություն է ընձեռում հայերեն սովորողներին հեշտությամբ ընկալել հայ գրականությունը: Վեպի սեղմումն իրականացրել է հանրակրթական սպրոցի բարձր դասարաններում ավելի քան 50 տարի հայոց լեզու եւ գրականություն դասավանդած ուսուցչուհի Արփինե Ավետիսյանը: Նա, ըստ Ալեքսանդր Աղաբեկյանի, խնամքով պահպանել է հեղինակի ոճը եւ նրա ժամանակին բնորոշ լեզվական առանձնահատկությունները թե համառոտ շարադրանքի, թե անփոփոխ վերարտարդրված երկխոսությունների մեջ:

Սեղմավեպի տեսքով արդեն հրատարակվել են Մուրացանի «Գեւորգ Մարզպետունի», Շիրվանզադեի «Քաոս», Դեմիրճյանի «Վարդանանք», Աբովյանի «Վերք Հայաստանի», Շահնուրի «Նահանջը առանց երգի» վեպերը, «Սասունցի Դավիք» էպոսը, հայ գրողների այլ վեպեր: Սեղմավեպերն ուսումնասիրելուց եւ բնօրինակների հետ համեմատելուց հետո պարզեցինք, որ «Նահանջը առանց երգի» վեպը վերաշարադրված է արեւելահայերենով, իսկ Աբովյանի «Վերք Հայստանի» վեպում պահպանված չէ Քանաքեռի բարբառը: Չի պահպանվել նաեւ վեպի առաջաբանը, եւ ընթերցողը, փասետորեն չի ծանոթանում Աբովյանի ծրագրային դրույթներին` նոր գրականության, նոր հերոսի, նոր բովանդակության եւ, առավել եւս, ներ լեզվի մասին: Թեպետ պարոն Աղաբեկյանը նշում է, որ սեղմավեպերը նախատեսված են հիմնականում հայերեն սովորողների համար, սակայն, մեր կարծիքով, չի բացառվում, որ շատ շուտով դրանք մուտք կգործեն դպրոց: Մեր այդ հարցին պարոն Աղաբեկյանը պատասխանեց. «ժողովրդավարության սկզբունքն է, թող ամեն մարդ ընտրի այն, ինչն իրեն հոգեհարազատ է: Ուզում են` թող կարդան ամբողջական տարբերակը»:

Պարոն Աղաբեկյանից տեղեկացանք, որ սփյուռքի նախարարությունից առաջարկ է եղել սեղմավեպերը տեղադրել www.hayernaysor.am կայքում, որից հիմնականում օգտվում են սփյուռքահայ երեխաները, սակայն, նյութական խնդիրների պատճառով, առաջարկը մերժվել է: Ի դեպ, հայկական թերթերից մեկում նշված տեղեկությունն այն մասին, որ սփյուռքի նախարարության կողմից եղել է սեղմավեպերը անգլերեն, ռուսերեն եւ թուրքերեն թանգմանելու առաջարկ, հերքեցին եւ սփյուռքի նախարարությունում, եւ հրատարաչատանը. «Դե,գիտեք, լրագրողները սիրում են ամեն ինչ փոփոխել, ուռճացնել, իրենց ուզած ձեւով ներկայացնել: Չգիտես ինչու` բոլորն այս ձեռնարկը բացասական են համարում»,-նշում է պարոն Աղաբեկյանը,-բայց պահանջարկ կա: Յուրաքանչյուր գրքից երեք հարյուր օրինակ սպառվել է, տպել ենք ամեն անուն գրքից եւս երկու հարյուրական օրինակ»: «Նոյան տապան» գրախանութում ասացին, որ սեղմավեպերի գնորդները հիմնականում դպրոցականներն են: Որոշեցինք պարզել կրթության եւ գիտության նախարարույթան կարծիքը: (Ըստ Ա. Աղաբեկյանի, առաջին չորս սեղմավեպերը`«Գեւորգ Մարզպետունի», «Քաոս», «Վարդանանք», «Սամվել», ներկայացվել են նախարարությունում եւ հավանության արժանացել: Հետագայում, երբ փոխվել է գրախոսող փորձագետը, փոխվել է նաեւ կարծիքը):

Տարօրինակ է, բայց կրթության եւ գիտության նախարարության մամուլի եւ հասարակայնության հետ կապերի վարչությունում սեղմավեպերի գոյության մասին անգամ չէին լսել: Լսել էին կրթության ազգային ինստիտուտում. հայագիտական եւ սոցիալ-մշակութային առարկաների բաժնի վարիչ Արամ Նազարյանն ասաց, որ ոչ թե գրախոսող փորձագետն էր փոխվել, ինչպես պարոն Աղաբեկյանն էր նշում, այլ ազգային ինստիտուտի կարծիքը սեղմավեպերի վերաբերյալ:

Ազգային ինստիտուտի գլխավոր մասնագետ Նաիրա Տողանյանը նշում է. «Վեպը սեղմելու հատուկ կարգ, քաղաքականություն գոյություն ունի, ինչը սեղմավեպի հեղինակի մոտ չի պահպանվում: Օրինակ` այնտեղ, որտեղ կրճատում է եղել, պետք բազմակետեր, կախման կետեր դրվեն, որպեսզի ընթերցողը հասկանա, որ տվյալ հատվածը կրճատված է եւ, հարկ եղած դեպքում, բնօրինակից գտնի ու կարդա համապատասխան հատվածը: Կրթության ազգային ինստիտուտի կողմից ձեռնարկի հեղինակներին անգամ առաջարկ է արվել համապատասխան հանձանաժողով ստեղծել եւ գործին ավելի մասնագիտորեն մոտենալ, սակայն այս առաջարկը մերժվել է»: «Գիտանք» հրատարակչատանը, սակայն, ժխտեցին, թե նման առաջարկություն եղել է: Հետաքրքրվեցինք, պարզեցինք, որ սեղմավեպերը հասցրել են արդեն հատել օվկիանոսը. Գլենդելի երկու խանութներում վաճառվում են հայկական սեղմավեպեր: Մնաք բարով, ակադեմիական հրատարակություններ, հաստափոր հատորներ: 21-րդ դարում` միայն սեղմավեպեր: Պարոն Աղաբեկյանի հավաստմամբ, հերթը «Խաչագողի հիշատակարանինն է»:

ՆԱԻՐԱ ԹՈԽՍԱՆՑ ՀԱՄԲԱՐՁՈՒՄՅԱՆ

Հ.Գ.-Արխիվ N45(808) 05.11.09

7 апр. 2011 г.

www.eter.am

08.04.2011

ԻՆՉ ԼԱՎ Է, ՈՐ...


ԱՐՑԱԽՅԱՆ ՀՈՂԻՆ ՏԵՐ ՈՒ ԾԱՌԱ ԵՆ ԳՈՒՐԳԵՆՆ ՈՒ ԻՐ ՈՒԹ ԵՂԲԱՅՐՆԵՐԸ

1921 թվականի մարտի 16-ի ռուս-թուրքական

ամոթալի պայմանագրի կնքումից եւ նույն թվականի հուլիսի 5-ին ՌԿ(բ)Կ Կովկասյան բյուրոյի անօրեն որոշումից հետո անցել է շուրջ մեկ դար, բայց հայ ժողովուրդը այդպես էլ չի հաշտվել Նախիջեւանի եւ Արցախի կորստի հետ, Նախիջեւանը հայաթափվեց: Նույնը սպասվում էր նաեւ Արցախին, որին 1923թ. Ադրբեջանի կազմում «ինքնավարություն» էր տրվել: Ըստ էության Ադրբեջանի գաղութ դարձած Արցախի հայ բնակչությունը տասնամյակներ շարունակ ենթարկվում էր դաժան ճնշման ու ազգային արժանապատվության բիրտ ոտնահարման: Բայց ի տարբերություն նախիջեւանահայության, արցախահայությունը տոկաց ու դիմացավ բոլոր փորձություններին: Տասնամյակներ շարունակ խնդրագրերով ու բողոքներով երկրի վերին իշխանություններին դիմելով որեւէ արդյունքի չհասնելուց հետո 1988 թվականի փետրվարին Արցախի հայությունը ոտքի ելավ եւ վճռեց պայքարել ազատ ապրելու իր իրավունքի համար: Սկսվեց ազգային-ազատագրական շարժում` ադրբեջանական լուծը թոթափելու եւ մայր ժողովրդի հետ վերամիավորվելու համար:

Այսօր արցախահայությունն ապրում է քիչ թե շատ խաղաղ կյանքով: Սահմանամերձ գյուղերում մարդիկ զբաղվում են հող մշակելով ու անասնապահությամբ: Արցախցու տաք ու կանչող ժպիտը ստիպում է ճանապարհից հոգնած ուղեւորին կանգնել ու զրույցի բռնվել: Ո՞վ կարող է անտարբեր մնալ հեռավոր գյուղում մանկական լվացք կամ ճամփեզրին խաղացող կարմրաթշիկ, շողշողացող աչուկներով երեխաներ տեսնելիս: Անասելի հուզմունք ես ապրում. Արցախի ժայռերում նոր ծիլեր կան: Արցախում մեր խմբով հերթական շրջագայության ժամանակ Դադիվանքում ծանոթացանք 10-11 տարեկան Գուրգեն անունով մի տղայի հետ, որ վանքում մոմ էր վաճառում: Գուրգենը պատմեց, որ տանը 12 երեխան են: Ապշեցինք, մի՞թե հնարավոր է, ինչպե՞ս են հաղթահարում բազմաթիվ դժվարությունները: Այցելեցինք նրանց: Այդ ջերմ, հյուրընկալ հարկի տակ 9 տղա եւ 3 աղջիկ են մեծանում: Ամբողջ ընտանիքը մի վայրկյանում իրար անցավ. Մեկը սուրճ էր եփում, մյուսը շտապում էր թութ թափ տալ: Խոսում էին` միմյանց հերթ չտալով: Դժվարություններ ինչ խոսք կան, բայց չէ՞ որ դրանց միայնակ չեն դիմակայում, այլ միմյանց թեւ ու թիկունք լինելով: Ընտանիքի ավագ որդիներն արդեն ծառայում են բանակում: Ամենափոքրիկ «զինվորն» առայժմ 5 տարեկան է: Հեռացանք, նորից վերադառնալու խոստմամբ ու հպարտ, որ ազատագրված արցախյան հողին տեր ու ծառա են Գուրգենն ու իր 8 եղբայրները:

Ն.Հ.

Հ.Գ.- Արխիվ, N 36 (799) 03.09.09

Լուսանկարում Դադիվանքի վանական համալիրն է

6 апр. 2011 г.

#14 (880) 07.04.2011

ԻՆՉՆ ԼԱՎ Է, ՈՐ...
ՈՒՆԵՆՔ ԱՅՆ, ԻՆՉ ՈՒՆԵՆՔ

Դպրոցական տարիներին միակ երազանքս ու ցանկությունս լավ գնահատականներով ավարտելն ու բուհ ընդունվելն էր: Հիմա հասել եմ նպատակիս, արդեն ուսանող եմ: Բայց այն ժամանակ պատկերացում չունեի առաջիկա դժվարությունների մասին: Խոսքը դասերի ու քննությունների մասին չէ, այլ ամեն օր մոտ 50 կիլոմետր ճանապարհ կտրել-անցնելու եւ հարազատ գյուղից Երեւան հասնելու մասին: Չորս համայնքների բնակիչներին Երեւան հասնելու համար հատկացված է ընդամենը մեկ ավտոբուս, որը երթուղի է դուրս գալիս երեք ժամը մեկ: Առավոտյան գործում է ուսանողական ավտոբուսը: Դժվար է նրանց վիճակը, որոնց դասերը սկսվում են կեսօրին եւ որոնք չունեն ուսանողական ավտոբուսից օգտվելու հնարավորություն: Շուրջ մեկուկես տասնյակ ուսանողներին գումարվում են նաեւ տարբեր գործերով Երեւան մեկնող մարդիկ: Լեփ-լեցուն ավտոբուսներով մի կերպ հասնում ենք Երեւան, այս անգամ էլ բախվում ենք լեփ-լեցուն երթուղային տաքսիներին: Եթե դուռը բացելուց հետո ես նկատում, որ նստելու տեղ չկա ու չես ուզում կանգնած, կիսակոր վիճակում տեղ հասնել, արժանանում ես վրդովված վարորդի նախատինքին: Մի կերպ տեղ ես հասնում, մի քանի ժամ փորձում մոռանալ այս ամենի մասին, բայց դասերն ավարտվում են, դուրս ես գալիս փողոց ու... նորից նույնը: Եթե բախտը ժպտում է, նստում ես տուն տանող ավտոբուսը: Եթե բոլոր տեղերը զբաղված են, կանգնած սպասում ես մինչեւ ավտոբուսը լցվի ու վերջապես շարժվի: Ավտոբուսը հին է, եւ քեզ թվում է, որ ոլորանների վրա կարող է շունչը փչել: Վարորդն անճաշակ երաժշտության սիրահար է, վարելիս էլ սիրում է մի քանի գլանակ ծխել, հենց վարելու ընթացքում հեռախոսով կարգավորել իր բոլոր գործերը: Հեռախոսով բարձրաձայն խոսել սիրում են նաեւ ուղեւորները: Ստիպված լսում ես այդ խոսակցությունները, երբեմն էլ ականատես լինում ավտոբուսի մեջ ծագած անիմաստ վիճաբանությունների ու վերջնականապես փչացած տրամադրությամբ տուն հասնում: Զգում ես, որ ահավոր հոգնած ես ու էլ ուժ չունես դաս անելու, նույնիսկ` հաց ուտելու: Մի կերպ հասնում ես անկողնուդ ու անկախ ամեն ինչից մտածում ես` ինչ լավ է, որ գոնե տուն հասնելու համար մեզ ավտոբուս է հատկացված եւ ոչ թե երթուղային տաքսի:
ԳՐԻԳՈՐ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ

www.eter.am
#14 (880) 07.04.2011

ԻՆՉ ԼԱՎ է, ՈՐ…

ՀԱՄԱԼՍԱՐԱՆԱԿԱՆ ԾԱՌԱՏՈՒՆԿ ԱՐՑԱԽՈՒՄ

Մարտի 31-ին մինչ համալսարանականների մի խումբը
Սյունիքի մարզով կուղեւորվեր Ստեփանակերտ, մյուս խումբը Վարդենիսի ճանապարհով հասել էր Քարվաճառ եւ ծառեր տնկել տարիներ առաջ ստեղծված պուրակում: Երեկոյան բոլորը հավաքվեցին Ստեփանակերտում: Ապրիլի 1-ին ԵՊՀ-ի եւ Արցախի պետական համալսարանի ուսանողներն անցկացրին գիտաժողով` նվիրված Լեռնահայաստանի 90 եւ Գարեգին Նժդեհի ծննդյան 125-ամյակներին: Զեկուցումներով հանդես եկան 11 ուսանողներ, 8-ը` ԵՊՀ-ից, 3-ը` ԱրՊՀ-ից: ՙԱրցախի պետական համալսարանը միանում է ԵՊՀ ուսանողների` Ադրբեջանի իշխանություններին ուղղված հայտարարությանը` կապված սահմանի վրա հրադադարի հաճախակի խախտման հետ: Մենք` արցախցիներս, լինելով առաջին գծում, շատ լավ իմանալով մեր ժողովրդին, հայտարարում ենք. «Լսեք, բաքվեցիներ, չփորձեք մեզ հունից հանել. այս անգամ ձեզ փրկություն չի լինի»,- գիտաժողովի սկզբում նշեց ԱրՊՀ ռեկտոր Ստեփան Դադայանը`ողջունելով երկու համալսարանների ուսանողների համատեղ նախաձեռնությունը: «Առիթը պատմականորեն կարեւոր է, որպեսզի մեկ անգամ եւս շեշտադրումներ անենք եւ կարեւորենք այդ մեծ մարդու` Գարեգին Նժդեհի վաստակը մեր ժողովրդի ու հայրենիքի առաջ եւ ընդգծենք Լեռնահայաստանի` որպես անկախ պետության ստեղծման փաստը: Լեռնահայաստանն ընդգրկել է Զանգեզուրը եւ հանդիսացել է մեր այսօրվա անկախ պետականության գրավականը»,- բացման խոսքում նշեց ԵՊՀ ռեկտոր Արամ Սիմոնյանը: Նա ուրախալի համարեց այն հանգամանքը, որ հայագիտության մասին խոսում են հատկապես երիտասարդները: Գիտաժողովից հետո համալսարանականները ծառատունկ կազմակերպեցին «Մենք ենք, մեր սարերը» արձանի մերձակայքում, ապա ԵՊՀ ուսանողներից եւ ղեկավարությունից կազմված փոքրիկ պատվիրակությանը ընդունեց ԼՂՀ նախագահ Բակո Սահակյանը: Նա ոգեւորությամբ լսեց համալսարանականներին, որոնք առաջարկեցին մի շարք ծրագրեր: Դրանցից հատկապես կարեւորվեց այս տարի Քարվաճառում համահայկական ուսանողական հավաքի կազմակերպումը, որի մասնակիցների թիվը կհասնի շուրջ 200-ի: Պարոն Սահակյանը խոստացավ անմիջապես ընթացք տալ այդ ծրագրին: Նախագահը պատասխանեց նաեւ համալսարանականների հարցերին, որոնք վերաբերում էին ազատագրված տարածքների բնակեցմանը, նորակառույց օդանավակայանի բացմանը եւ այլն: Ապրիլի 2-ին պատվիրակության անդամները եղան Արցախի տեսարժան վայրերում: Ուսանողները, հաղթահարելով դժվարամատչելի բարձունքը, հասան Ազոխի քարանձավ, որտեղից գտնվել է մարդու ծնոտ (տարածաշրջանում ամենահինը): Ապա համալսարանականներն ուղեւորվեցին Ամարասի վանք: Այստեղ 5-րդ դարում` գրերի գյուտից անմիջապես հետո, հիմնվել է Արցախի առաջին ուսումնական կենտրոնը: Երեկոյան ուսանողներին սպասվում էր անակնկալ հանդիպում ՀՀ եւ ԼՂՀ կրթության եւ գիտության նախարարների հետ: Հանդիպումը կայացավ հյուրանոցի ճաշարանում, ոչ պաշտոնական մթնոլորտում:
ԵՊՀ լրատվության վարչություն

#14 (880) 07.04.2011


ՉԱՐԻ՞Ք Է, ԹԵ՞ ԲԱՐԻՔ

Ինտերնետ-համացանցն այսօր շատերի համար դարձել է անբաժանելի ընկեր:
2008 թվականի տվյալով, աշխարհում ինտերնետից օգտվողների թիվը հասել է շուրջ մեկ միլիարդի: Վստահ եմ` նրանց քանակը վերջին 2-3 տարում կրկնապատկվել է: Ապրիլի 4-ին ողջ աշխարհը նշում էր Ինտերնետի օրը: Տարբեր մարդիկ տարբեր ձեւով են ընկալում համացանց կոչվածը: Համենայն դեպս մեզ մոտ` Հայաստանում, շատերի համար այն զուգորդվում է սոցիալական ցանցերի հետ, սակայն քիչ չեն նաեւ այն մարդիկ, որոնք ինտերնետի միջոցով բավարարում են իրենց տեղեկացված լինելու պահանջը: Ամեն օր հայրս ծանր աշխատանքային օրվանից հետո, մեկ ժամ նստելով համակարգչի առջեւ, համացանցում իր համար գտնում է ժամանցային խաղեր ու լիցքաթափվում, ծանոթանում է իր աշխատանքին առնչվող մասնագիտական նորություններին (հայրս կահույքագործ է): Մորս համար համացանցը միօրինակ առօրյայից կտրվելու, ինչպես նաեւ բազմազան խմորեղենի եւ համեղ ուտեստների բաղադրատոմսեր գտնելու միջոց է: Գրադարան վազելու փոխարեն ես տանը նստած մկնիկի մեկ սեղմումով համացանցում գտնում եմ ինձ հետաքրքրող ցանկացած տեղեկություն, անհրաժեշտ գրականություն: Համացանցի միջոցով նաեւ գումար եմ խնայում. ընտրածս մասնագիտությունից ելնելով (սովորում եմ ԵՊՀ ժուռնալիստիկայի ֆակուլտետում)` պետք է շատ թերթեր կարդամ, ինտերնետի միջոցով ինձնից միայն պահանջվում է այցելել համապատասխան թերթի կայքէջ:
Գիտեմ, որ շատերը (նրանց թվում եւ եղբայրս) համացանցը դարձրել են իրենց երկրորդ տունը եւ չեն պատկերացնում իրենց կյանքն առանց ինտերնետային խաղերի, իսկ առցանց շփումը գերադասում են բնական մարդկային շփումից: Այսօր շատ երեխաներ դեռ վաղ հասակից օգտվում են համակարգչից ու ինտերնետից: Այնքան են տարվում դրանցով, որ նույնիսկ վտանգում են առողջությունը, տեսողությունը: Այդ ամենին գումարվում են համացանցը ողողած էրոտիկ բովանդակությամբ կայքերը, որոնցում կարող ես հայտնվել նաեւ առանց քո ցանկության: Այս ամենը շատ մարդկանց առիթ է տալիս քննադատելու եւ չընդունելու համացանցը` համարելով այն 21-րդ դարի չարիք: Մենք պետք է կողմնորոշվենք` ինչ քաղել ինտերնետից, ինչն է մեզ համար լավ եւ ինչը մեզ կբերի իրական բարիք:
Գ.ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ

www.eter.am
#14 (880) 07.04.2011

ԱՇԽԱՏԵ՞Լ, ԹԵ՞ ՍՈՎՈՐԵԼ

Գրեթե բոլոր երկրներում ուսանողությունը համարվում է սոցիալապես անապահով խավ: Ուսանողի հոգսը քիչ թե շատ թեթեւացնելու նպատակով սահմանվում են կրթաթոշակներ: Հայաստանի պետական բուհերում կրթաթոշակ տրվում է սակավաթիվ ուսանողների: Որքան էլ իմ «թոշակառու» ընկերներն ասում են, որ չնչին գումարն էլ օգնություն է, բայց եկեք խոստովանենք, որ ամսական 5000-15000 դրամ կազմող կրթաթոշակով ուսանողը չի կարող հոգալ անգամ տուն-համալսարան-տուն տրանսպորտային ծախսերը, էլ չեմ ասում անհրաժեշտ գրականություն, գրենական պիտույքներ գնելը, կեցության ծախսեր, պատճենահանման վրա ծախսվող գումարները: Չեմ ասում նաեւ, որ ուսանող լինելուց բացի երիտասարդը ուզում է նաեւ ապրել ու զվարճանալ, ապահովել իր ժամանցը: Ոմանք ապավինում են ծնողների օգնությանը, բայց քիչ չեն նաեւ այն երիտասարդները, որոնք նախընտրում են ինքնուրույն հոգալ իրենց կարիքները, ուսման ծախսերը: Նրանք հենց ուսանողական տարիներից սկսում են աշխատել: Բայց նախ պետք է աշխատանք գտնես, հետո էլ կարողանաս դա համատեղել դասերիդ հետ: Աշխատանքից վազում ես դասի կամ դասից` աշխատանքի, հետո ուժասպառ հասնում ես տուն եւ ամբողջ գիշեր պարապում: Ըստ www.eduhelp.ru-ի` Վաշինգտոնի, Վիրջինիայի եւ Թեմփլի համալսարանների մասնագետների ուսումնասիրությունները ցույց են տվել, որ ուսումն ու աշխատանքը համատեղող երիտասարդները վտանգում են իրենց հոգեկան առողջությունը: Հետազոտության շրջանակում մասնագետներն ավելի քան 30 տարի հետեւել են 1800 դեռահասների եւ երիտասարդների: Ըստ գիտնականների եզրակացության` այն երիտասարդները, որոնք սովորելուն զուգընթաց շաբաթական աշխատում են 20 ժամից ավելի, հոգեկան առողջության եւ առաջադիմության հետ կապված խնդիրներ են ունենում: Հետազոտության արդյունքները հրապարակած «Times of India»-ն գրում է, որ սովորող դեռահասներին եւ երիտասարդներին գիտնականները խորհուրդ են տալիս աշխատել շաբաթական 20 ժամից ոչ ավելի:
Ն.Հ.