18 февр. 2011 г.

#6 (872) 09.02.2011

ԵՐԻՏԱՍԱՐԴՆԵՐԻ ԵՎ ՍԻՐՈ ԲԱՐԵԽՈՍ ՍՈՒՐԲ ՍԱՐԳԻՍ ԶՈՐԱՎԱՐԻ ՀԻՇԱՏԱԿՈՒԹՅԱՆ ՕՐ

Այս տարի Հայ առաքելական եկեղեցին Սուրբ Սարգիս զորավարի տոնը նշում է փետրվարի 19-ին: Ամենայն Հայոց Գարեգին Բ հայր
ապետի տնօրինությամբ այս տոնը հռչակվել է Երիտասարդների օրհնության օր: Ս.Սարգիսը հայ ժողովրդի ամենասիրված սրբե
րից է: Իր որդու` Մարտիրոսի եւ 14 քաջ մարտիկների հետ նա նահատակվել է հանուն քրիստոնեական հավատքի: Արիության համար Ս.Սարգիսը Մեծն Կոստանդիանոս կայսեր (285-337) կողմից կարգվում է իշխան եւ սպարապետ` Հայաստանին սահմանակից Կապադովկիայում: Նա ոչ միայն գերազանց սպարապետ էր, այլեւ հիանալի քարոզիչ: Օգտվելով կայսեր հոժարությունից` իր իշխանության տակ գտնվող քաղաքներում քանդում է մեհյաններ, կառուցում
եկեղեցիներ, տարածում քրիստոնեությունը: Երբ
Հուլիանոս Ուրացողի թագավորության օրոք (360-363) սկսվում են Քրիստոսի եկեղեցու հալածանքները, Ս.Սարգիսը, աստվածային հայտնությամբ հրաման առնելով` հեռանալ կայսրության սահմաններից, իր որդի Մարտիրոսի հետ գալիս ապաստանում է քրիստոնյա Հայաստանում, ուր թագավորում էր Տիրան արքան` Մեծ
ն Տրդատի թոռը` Խոսրովի որդին: Տեղեկանալով, որ Հուլիանոսը մեծ զորքով շարժվում է Պարսկաստանի վրա, հայոց արքան, ձգտելով իր երկիրը զերծ պահել հարձակման վտանգից, հորդորում է Սարգսին ծառայության անցնել Շապուհի մոտ: Շապուհը սիրով ընդունում է Ս. Սարգսին եւ նշանակում նրան զորանդերի հրամանատար: Զորականներից շատերը, տեսնելով փայլուն զորավարի բարեպաշտությունն ու վարքով վկայած նվիրումն առ Աստված, նրա աղոթքներով Տիրոջ գործած հրաշքները, հրաժարվում էին հեթանոսությունից եւ դառնում քրիստոնյա: Սակայն Շապուհը պահանջում է նրանից պաշտել կրակը եւ զոհ մատուցել: Զորավարն անմիջապես մերժում է` ասելով. «Երկրպագելի է մեկ Աստված` Ամենասուրբ Երրորդությունը, ով ստեղծել է երկինքն ու երկիրը: Իսկ կրակը կամ կուռքերը ի բնե աստվածներ չեն, հողեղեն մարդը դրանք կարող է փչացնել»: Այդ խոսքերից հետո Ս.Սարգիսը կործանում է բագինը:
Զայրացած ամբոխը հարձակվում է Ս.Սարգսի եւ նրա որդու վրա: Առաջինը նահատակության պսակն ընդունում է նրա որդին` Մարտիրոսը: Ս.Սարգիսը բանտարկվում է եւ աներեր մնալով իր հավատքի մեջ`գլխատվում: Նահատակվելուց հետո Ս.Սարգսի մարմնի վրա լույս է ծագում: Քրիստոնեական հավատքի համար նահատակվում են նաեւ Ս.Սարգսին հավատարիմ տասնչորս զինվորները: Հավատացյալները նահատակների մարմիններն ամփոփում են Համիան քաղաքում: Ս.Սարգիսը հայոց մեջ ամենասիրված սրբերից է, եւ պատահական չէ, որ Ս.Մեսրոպ Մաշտոց վարդապետը նրա մասունքները բերում է Կարբի (Աշտարակի շրջան)՝ տեղում կառուցելով երանելու անունը կրող եկեղեցի: Ս. Սարգիս զորավարի տոնը Հայաստանում ընդունված է նշել ոչ միայն եկեղեցական ծեսով, աղոթքով, այլեւ ժողովրդական սովորույթներով: Ս.Սարգիս զորավարը երիտասարդների արագահաս բարեխոսն է: Նրա միջնորդությամբ հրաշքներ են տեղի ունենում: Այդ օրը երիտասարդներն աղոթում են սրբին, որ իրենց աղոթքները հասցնի առ Աստված: Ս.Սարգիսը սիրո երազանքն իրականացնող է:
Նրա մասին բազմաթիվ ավանդապատումներ կան: Ահավասիկ դրանցից մեկը: Աշուղ Ղարիբն ու մեծահարուստի աղջիկ Շահ-Սանամը սիրում են իրար, բայց աշուղն աղքատ է, եւ աղջկա հայրն արգելում է նրանց ամուսնանալ: Նա մտադիր է դստերը կնության տալ մի մեծահարուստի: Աշուղ Ղարիբը մեծ կարողություն կուտակելու համար գնում է օտար երկիր` աշխատելու եւ սիրած էակից խոստում է առնում, որ յոթ տարի սպասի իրեն: Պայման է դնում, որ եթե ուշանա անգամ մեկ օր, աղջիկը թող ամուսնանա հոր ցանկությամբ: Յոթ տարի գիշեր ու զօր աշխատելով` Աշուղ Ղարիբը, կարողություն կուտակած, տունդարձի ճամփան է բռնում: Ճանապարհը լի էր փորձանքներով: Թվում էր, թե սիրող սրտերն այդպես էլ չեն հանդիպի միմյանց: Աշուղն աղոթում է Ս.Սարգսին` հայցելով արագահաս սրբի օգնությունը: Նա հայտնվում է իր ճերմակ նժույգով, Աշուղ Ղարիբին նստեցնում ձիու գավակին եւ մեկ ակնթարթում հասցնում աղջկա մոտ: Աղջկա հայրը, գնահատելով Աշուղ Ղարիբի կամքը, դստեր հանդեպ տածած սերը, օրհնում է նրանց միությունը: Ս.Սարգսի տոնին նախորդում է Գրիգոր Լուսավորչի հաստատած Առաջավորաց պահքը, որ տեւում է հինգ օր: Տոնին նախորդող գիշերը երիտասարդներն աղի բլիթ են ուտում, որի հետ կապում են իրենց փեսացուի կամ հարսնացուի երազահայտնությունը: Այդ օրը հիշատակելի սովորություններից է փոխինդով մատուցարանը տան տանիքին կամ պատշգամբում դնելը: Ըստ ավանդույթի` Ս.Սարգիսը պետք է հրեշտակների ուղեկցությամբ անցնի եւ ում մատուցարանի մեջ դրված ալյուրի կամ փոխինդի մեջ թողնի իր ձիու պայտի հետքը` այդ տարի կիրականանա նրա երազանքը: Սիրահարված երիտասարդները տոնի առթիվ միմյանց բացիկներ եւ քաղցրավենիք են նվիրում: Տոնի օրը Ս.Սարգիս զորավարի անունը կրող եկեղեցիներում մատուցվում է Ս.Պատարագ, որից հետո կատարվում է երիտասարդների օրհնության կարգ:
Ըստ ավանդության` Ս.Սարգիսը քաջ եւ ազնիվ զորավար էր, որը միշտ օգնում էր խեղճերին ու անմեղներին, պատժում չար մարդկանց: Նրա ձիու ոտքերի դրոփյունից դղրդում էր ողջ աշխարհը, իսկ նիզակը խաղացնելիս բուք ու բորան էր բարձրանում: Ս.Սարգսի մասին ամենից շատ տարածված ավանդազրույցների հիմնական սյուժեն նրա կողմից պասը պահողների գովաբանությունն էր եւ պատիժը այն չպահողներին: Սրբի հետ կապված եւ կենցաղում բավական տարածված ավանդություններից է նաեւ թշնամիների դեմ նրա մղած կռիվների գովերգումը, որի հաղթանակները պայմանավորված են Տիրոջ նկատմամբ Սուրբ Սարգսի մեծ հավատքով եւ նվիրվածությամբ:

19-րդ վերջին եւ 20-րդ սկզբին, մասնակի առանձնահատկություններով հանդերձ, այս տոնն ուներ ընդհանրական կառուցվածք: Ծիսական ուտեստների ցանկում գերակշռում էին տարբեր փլավները, ձկնեղենն ու ապուրները, նաեւ բանջարեղենը, սպանախը, ձուն, պասուց տոլման£ Հիմնական խմիչքը գինին էր: Տարածված էր «Մայրամաճաշ», «Մայրամաբանջար» կամ «Մայրամի ծամեր» ուտեստը: Տանտիրուհիները հատուկ բաղարջ հաց էին թխում, որի մեջ սովորաբար դրամ էին դնում: Ճրագալույցին ծիսական այդ հացը հավասարաչափ կտրում էին` ըստ ընտանիքի անդամների քանակի: Բաժին էին հանում նաեւ հյուրերին եւ ընտանի կենդանիներին: Այնուհետեւ լարված հետաքրքրությամբ յուրաքանչյուրը ճաշակում էր իրեն հասած բաղարջի կտորը, մինչեւ որ մեկն ուրախությամբ հայտնում էր իր բաժնից դրամի դուրս գալու մասին լուրը: Հավատում էին, որ այդ տարվա ընթացքում հաջողությունը մշտապես ուղեկցելու է նրան: Երեխաները բարձրանում էին տան տանիքը եւ երգելով՝ գուլպաներ կամ քսակներ կախում երդիկներից ներս` նվերներ ստանալու ակնկալիքով: Եվ երբեք քսակները դատարկ չէին բարձրացնում. տանտիկինները սովորաբար դրանց մեջ դնում էին քաղցրավենիք, ծիսական կերակուրներ, մի քանի մանրադրամ: Ս.Սարգսի տոնական ավանդույթներից է նաեւ Սարգիս անունը կրողների նկատմամբ այդ օրը մտերիմների ցուցաբերած ուշադրությունը` անվանակոչության առիթով նվերներ մատուցելը, հատուկ հյուրասիրություն կազմակերպելը: Այդ օրը ծնվածներին ընդունված էր Սարգիս կոչելը: Ս.Սարգսի տոնից մինչեւ Բուն բարեկենդանն ընկած ժամանակահատվածը համարվում էր հարսանյաց արարողությունների մեծ շրջան:
Տոնի շեմին առանձնահատուկ ուշադրություն էր դարձվում նաեւ բնակարանի ծիսական ձեւավորմանը: Նկարչուհի Լուսիկ Ագուլեցին տոնի նախօրեին պատրաստում է ծիսական ծառ` օգտագործելով ցորեն, եգիպտացորեն, փոխինձ, դդում, փուշ, պայտ: Ձեւավոր դդումը խորհրդանշում է վերին եւ ստորին աշխարհները: Երբեմն ծառը պատրաստվում էր նռով, որը խորհրդանշում է սեր, ամուսնություն եւ պտղաբերություն: Ծառը զարդարում են նաեւ կանաչ եւ կարմիր ժապավեններով: Այս գույները խորհրդանշում են արական եւ իգական սկիզբը, սիրո հավերժությունը:

Ն.Հ.

www.eter.am
#7 (873) 17.02.2011

ԻՆՉՆ Է ՒՆՁ ԱՆՀԱՆԳՍՏԱՑՆՈՒՄ


«ԱՐՄԵՆԻԱՅԻ» ՃԻՇՏՆ ՈՒ ՍՈՒՏԸ

«Կարգին սերիալ», «Yere1», ռաբիսի երեկոներ հեռուստատեսային տաղավարներում, առօրյա դիսկուսիաներ ուղիղ եթերում, ոչինչ
չասող ու ոչինչ չտվող հաղորդումներ, մայրենի լեզվին չտիրապետող, անճաշակ հաղորդավարուհիներ ու հաղորդավարներ… Ահա հայկական հեռուստատեսությունը: Վերջին «նվաճումն» էլ «Արմենիա» հեռուստատեսության «Ճիշտ, թե սուտն» է: Հաղորդումը հեռուստաեթերում հայտնվելու առաջին իսկ օրվանից մեծ աղմուկ բարձրացրեց: Թեման քննարկվում էր անգամ սոցիալական ցանցերում, բլոգներում: Խմբագրությունում չեն դադարում հեռախոսազանգերը, հեռուստադիտողը դժգոհ է, զայրացած ու մտահոգված: Օրերս էլ էլեկտրոնային փոստ
ով ստացանք հետեւյալ բովանդակությամբ նամակ-հայտարարությունը, որի ներքո ստորագրել էին մի խումբ անկախ լրագրողներ: Մեջբերում ենք. «Հայկական հեռուստատեսության վիճակն «անհույս» են ախտորոշում ոչ միայն ամեն ինչին «սեւ ակնոցով» նայող ընդդիմությունն ու ամեն ինչից դժգոհ փնթփնթանները, այլեւ իշխանությանը ամեն առիթով ու անառիթ սեր խոստովանողները: Այն, ինչն այսօր կատարվում է հեռուստատեսությունում, կարելի է բնութագրել մի կերպª բարոյական, հոգեբանական եւ մշակութային դիվերսիա հայ ազգի դեմ: Եվ զարմանալի է, թե ինչու Թուրքիայի կառավարությունը շքանշաններով չի պարգեւատրում հայ հեռուստագործիչներին: Հայկական հեռուստատեսության բարոյազրկման ամենավերջին դրսեւորումը կարելի համարել «Արմենիա» հեռուստաընկերության «Ճիշտ, թե սուտ» հեռուստաշոուն, որն ընդամենը ռուսական հեռուստաալիքներով հեռարձակված հաղորդումների անհաջող եւ անճաշակ կրկնօրինակն է: Հայկական հեռուստատեսության ավելի մեծ ան
կում, ինչպես նաեւ անբարոյականության բացեիբաց քարոզի ավելի ցայտուն դրսեւորում բարդ է պատկերացնել: Ընկնելով ամեն գնով սկանդալային շոու ստեղծելու մոլուցքի հետեւիցª «Արմենիա» հեռուստաընկերությունն, ըստ ամենայնի, մոռացել է, որ սկանդալն ինքնանպատակ չպետք է լինի, հակառակըª այն պետք է նպաստի որոշակի խնդիրների լուծմանը, այլ ոչ թե նոր խնդիրներ ստեղծի: Զարմանք է առաջացնում այս խայտառակ նախագծին հայկական հեռուստատեսության ամենատաղանադավոր դեմքերից մեկիª Ավետ Բարսեղյանիª հանուն շահի մասնակցելը: Կարծում ենք, որ «Արմենիա» հեռուստատեսության ղեկավարությունը կանի համապատասխան հետեւություններ»: Հայտարարության տակ ստորագրել են ազատ լրագրողներ Արամ Հովհաննիսյանը, Ծովինար Հովսեփյանը, Արաքս Կարապետյանը, Նունե
Ազատյանը Մանե Արմենակյանը, Սարգիս Հովհաննիսյանը եւ Սահինե Ասլանյանը£
Փորձեցինք պարզել նաեւ Ավետ Բարսեղյանի դիրքորոշումը: Երբ ասացի, թե ինչ խնդրով եմ դիմում, հաղորդավարն ասաց, որ քնած է եւ խնդրեց ավելի ուշ զանգահարել, իսկ ավելի ուշ նրա բջջայինն անհասանելի էր:
Ն.Հ.

ՍՓՅՈՒՌՔԻ ԵՐԻՏԱՍԱՐԴՈՒԹՅՈՒՆԸ ԿՐԿԻՆ ՀԱՅՐԵՆԻՔ ԿԳԱ

ՀՀ սփյուռքի նախարարությունը վերսկսում է սփյուռքի երիտասարդությանª Հայաստան պարբերական այցելությունների «Արի տուն» ծրագիրըª նորացված եւ բարելավված: Ծրագրի նպատակն է աշխարհասփյուռ հայ երիտասարդներին ճանաչելի
դարձ
նել Հայաստան-հայրենիքը, նրանց մեջ սերմանել ազգային արժեքներ, զարգացնել ազգային ինքնագիտակցությունը, ծանոթացնել իր ժողովրդի ավանդույթներին ու սովորույթներին, հայ ընտանիքին, հայ մարդու հոգեկերտվածքին, աջակցել Հայաստան-Սփյուռք բարոյահոգեբանական, կրթամշակութային կապերի ամրապնդմանը: Ծրագիրը կմեկնարկի 2011թ. հունիսինª 10 փուլով. սփյուռքահայ գաղթօջախներում նախապես ձևավորված 13-20
տարեկան երիտասարդների խմբերը 2 շաբաթով կգան Հայաստան, կհյուրընկալվեն հայ ընտանիքներում եւ իրենց
հայաստանցի հասակակիցների հետ կմասնակցեն «Արի տուն» ամառային ճամբարին: Սփյուռքի հայ համայնքներում երիտասարդական խմբերի ձեւավորումն ու Հայաստան տեղափոխումն իրականացվում է սփյուռքի համայնքային կառույցների, կրթօջախների, հայկական կազմակերպությունների կողմիցª տվյալ երկրում ՀՀ դիվանագիտական ներկայացուցչությունների, հյուպատոսական հիմնարկների աջակցությամբ:
Հայաստան այցելող երիտասարդներն իրենց ճանապարհածախսը պետք է հոգան սեփական կամ այլ հովանավորների միջոցներով,
իսկ հայրենիքում մարդիկ նրանց կհյուրընկալեն անշահախնդիր եւ անհատույց: «Արի տուն» ծրագրի շրջանակներում ՀՀ սփյուռքի նախարարության միջոցներով նախատեսվում է ապահովել երիտասարդների դիմավորումը եւ ճանապարհումը£ Իրականացվելու է միջոցառումների մեծ ծրագիր, որի ընթացքում նախատեսվում են Սփյուռքի եւ հայաստանցի երիտասարդ հասակակիցների ակտիվ շփումներ, շրջայցեր Հայաստանի տեսարժան վայրեր, ծանոթացում ՀՀ պատմամշակութային հուշարձաններին, հայոց պատմությանը, համերգների, թատերական ներկայացումների, փառատոների, ցուցահանդեսների դիտումներ: Ճամբարում կիրականացվեն նաեւ ուսուցողական ծրագրերª հայոց լեզու, գրականություն, հայ ժողովրդի եւ հայ եկեղեցու պատմություն առարկաներից, մասնակցություն երգի, պարի, գեղարվեստի խմբակներին: Կկազմակերպվեն հանդիպումներ Հայաստանի Հանրապետության պետական պաշտոնյաների եւ տարբեր ոլորտների հայտնի անհատների հետ: Ծրագրի մասնակիցներին Հայաստան մուտքի արտոնագրերը (ծրագրի մասնակցության ժամանակահատվածում) տրամադրվում են անվճար: Սփյուռքի նախարարությունը համոզված է, որ «Արի տուն» ծրագիրը մեծապես կնպաստի հայապահպանությանը եւ հայադարձությանը, երիտասարդների մ
իջեւ հաղորդակցության միասնական ցանցի ստեղծմանը: «Արի տուն» ծրագրի շրջանակներում կազմակերպական միջոցառումների իրականացումը կապահովեն ՀՀ սփյուռքի նախարարությանը կից ձեւավորված միջգերատեսչական համակարգող խորհուրդը եւ աշխատանքային խմբերը: Նշենք, որ «Արի տուն 2011» ծրագրին չեն կարող մասնակցել նախորդ տարիներին արդեն մասնակցած երիտասարդները:


ՆՐԱՆՔ ՈՒԶՈՒՄ ԵՆ ԼՐԱԳՐՈՂ ԴԱՌՆԱԼ

ԵՊՀ մինչհամալսարանական կրթության վարչության կազմակերպած հերթական հանդիպումն այս անգամ նրանց համար էր, ովքեր ունեն ստեղծագործական միտք ու լրագրող դառնալու մեծ ցանկություն: Երեւանի մեկ տասնյակից ավելի ավագ դպրոցների շուրջ 200 աշակերտներին հնարավորություն տրվեց իրենց հուզող հարցերն ուղղել ԵՊՀ ժուռնալիստիկայի ֆակուլտետի դեկանին ու երկու ամբիոնների ղեկավարներին: Վերջիններս պայմանավորվեցին կազմակերպել ամենշաբաթյա հանդիպումներ, որոնց ընթացքում ֆակուլտետի դասախոսներն անվճար պարապմունքներ կանցկացնեն աշակերտների հետª երկու ներբուհական քննություններին պատրաստվելու համար: ԵՊՀ ժուռնալիստիկայի ֆակուլտետ ընդունվելու համար դիմորդները հանձնում են երեք քննություն. մեկ միասնականª հայոց լեզու եւ գրականություն առարկայից եւ երկու ներբուհականª ստեղծագործական աշխատանք (գրավոր) ու բանավոր հաղորդակցման մշակույթ: Ի տարբերություն նախորդ տարիների, հանվել է օտար լեզվի քննությունը: Այս փոփոխությունը, ըստ Ժուռնալիստիկայի ֆակուլտետի դեկան Նաղաշ Մարտիրոսյանի, մեծ օգնություն կարող է լինել հատկապես մարզերի դպրոցների շրջանավարտների համար, որտեղ օտար լեզվի ուսուցման մակարդակն այնքան էլ բարձր չէ: Այդ բացը, ֆակուլտետի դեկանի հավաստմամբ, դասաժամերի առատության շնորհիվ կլրացվի բուհում ուսումնառության տարիներին: Ապագա լրագրողների համար մասնագիտական կողմնորոշման յուրահատուկ կենտրոն է նաեւ Հայաստանի ժուռնալիստների միության պատանի լրագրողների դպրոցը: Դպրոցում այժմ ուսանում է 15 աշակերտ, գրեթե բոլորը որոշել են ընդունվել ԵՊՀ ժուռնալիստիկայի ֆակուլտետ: Դպրոցի տնօրեն Աստղիկ Հովհաննիսյանը եւս այս ֆակուլտետի շրջանավարտ է եւ հպարտությամբ է խոսում այդ մասին£
Ապա լրագրողների հետ հանդիպումները պարբերական բնույթ կկրեն£ Առաջին գործնական հանդիպում-պարապմունքը տեղի կունենա մարտի 7-ին` ժամը 16:00-ին:

ԵՊՀ Լրատվության վարչություն