10 авг. 2011 г.

12.07.2011

ԻՆՉՆ Է ԻՆՁ ԱՆՀԱՆԳՍՏԱՑՆՈՒՄ

«ԱՐԻ ՏՈՒՆ». Ո՞ՐՆ Է ԾՐԱԳՐԻ ՆՊԱՏԱԿԸ

Ամիսներ առաջ Հակոբ Հակոբյանի հետ հարց
ազրույցի ժամանակ մեծանուն նկարիչը մի դիտարկում արեց. «Սխալ է, երբ մենք սփյուռքահայ ենք անվանում ե°ւ այն մարդկանց, որոնք երկրի սոցիալ-տնտեսական պայմաններում ապրել չկարողանալով կամ ավելի բարեկեցիկ կյանքի ձգտումներ, այլեւայլ նպատակներ հետապնդելով` լքել են Հայաստանը, ե°ւ նրանց, ովքեր ճակատագրի բերումով 1915 թվականին Թուրքիայից վտարանդված կամ ցեղասպանված հայերի ժառանգներն են եւ գաղթի հետեւանքով են հայտնվել արտերկրում: Այսօր կա հայոց սփյուռքի երկու տեսակ, եւ դրանք միմյանց հետ շփոթել ու բոլորին միանշանակ սփյուռքահայ անվանելը ճիշտ չէ»: Վարպետի ասածի իմաստը գործնականում զգացի, երբ վերջերս առիթ ունեցա շփվելու «Արի տուն» ծրագրի շրջանակներում Հայաստան ժամանած սփյուռքահայ երիտասարդների հետ:
1988-ի շարժման առաջին օրերից մինչեւ զինված պայքար ու հաղթանակ, այսօր եւս սփյուռքահայությունը համատեղ պայքարում է Հայոց դատի, Արցախյան հիմնահարցի, Ջավախքի ու Նախիջեւանի խնդիրների արդար լուծման համար: Տարիներ առաջ տասնյակ երիտասարդներ սփյուռքից վրեժի կանչով համախմբվեցին հայրենի երկրում` միասնաբար պայքարելու թշնամու դեմ, այն թշն
ամու, որի արյունարբու յաթաղանից փրկված նրանց պապերը հայտնվեցին հայրենի երկրից հեռու` հայրենիքի հավերժական կարոտը սրտներում: Այդ կարոտն էր, որ, որդուց որդի փոխանցվելով, նրանց ժառանգներին հայրենիք բերեց` պայքարելու իրենց եղբայրակիցների կողքին ու ազատագրելու հայրենի հողի մի մասը: Նրանք, ովքեր գալ չէին կարող, ամեն կերպ օգնեցին հարազատ երկրին` զենք ու զինամթերք, դեղորայք եւ կռվի համար անհրաժեշտ այլ տեսակի օժանդակություն հասցնելով Արցախ: Այսօր, ահա, նրանց շառավիղները կրկին հարազատ բնօրրանում են:
ՀՀ սփյուռքի նախարարության «Արի տուն» ծրագրի շրջանակներում Հայաստան ժամանած պարմանի-պարմանուհիները հուլիսի 22-ին այցելեցին Եռաբլուր պանթեոն` իրենց հարգանքի տուրքը մատուցելու հայրենի երկրի ազատությանն իրենց կյանքը նվիրաբերած ազատամարտիկների շիրիմներին: Ապա եղան Ծիծեռնակաբերդում, իսկ կեսօրին այցելեցին հայոց բանակի զորամասերից մեկը, որտեղ ծանոթացան հայ զինվորի առօրյային, հայկական զրահատեխնիկային եւ ճաշեցին զինվորական ճաշարանում:
Լիբանանից, Սիրիայից, Թուրքիայից, Չեխիայից, Ռուսաստանից, Ֆրանսիայից, Վրաստանից… հայկական գրեթե բոլոր գաղթօջախներից ժամանած պատանիների հետ մի քանի ավտոբուսներով ուղեւորվեցինք հերթական շրջագայության: Ես հայտնվեցի այն ավտոբուսում, որի ուղեւորների մեծ մասը Վրաստանից եւ Ռուսաստանից ժամանած մեր հասակակիցներն էին: Ամբողջ ճանապարհին նրանք միմյանց հետ հաղորդակցվում էին միայն ռուսերենով: Երբ փորձեցի միջամտել նրանց խոսակցությանն ու հետաքրքրվեցի, թե ինչու հայրենիքում հայերեն չեն խոսում, պատասխանեցին, որ ռուսերենով հաղորդակցվելն ավելի հեշտ է: Պարզեցի նաեւ, որ նրանց մի մասն էլ պարզապես չի տիրապետում հայերենին, մեկի հայրն է ազգությամբ ռուս, մյուսի` մայրը, եւ միայն վերջին մի քանի ամիսներին է, որ որոշել են հայերեն սովորել: Իհարկե, նույնը չեմ կարող ասել լիբանանահայ եւ սիրիահայ պատանիների մասին, որոնք, ինչպես պարզվեց Եռաբլուր այցի ժամանակ, ճանաչում էին, գիտեին մեր հերոս ազատամարտիկներին, ծանոթ էին Արցախի պատմությանը, Ծիծեռնակա
բերդում էլ պատմեցին դրվագներ ցեղասպանությունից: Արփին, օրինակ, պատմեց, թե ինչպես իրենց պապիկը երեք տարեկան հասակում Սասունից գաղթի հոսանքով հասել է Սիրիա, եւ մինչեւ այսօր էլ նրանց գերդաստանն ապրում է այնտեղ: Այս պատանիների միջեւ ակամա անցկացրած համեմատությունը օգնեց հասկանալու, թե ինչ նկատի ուներ մեր անվանի նկարիչը: Մի հետաքրքիր բան եւս պարզեցի ինձ համար. այդ օրը «Արի տուն»պետք է այցելեր նաեւ հայկական որեւէ զորամաս` ծանոթանալու զինվորի առօրյային: Թուրքիայից ժամանած պատանիները, սակայն, ասացին, որ իրենք չեն ցանկանում մտնել զորամաս: Փորձեցի կազմակերպիչներից ճշտել` ինչո՞ւ: Նրանք հստակ պատասխան չունեին, ասացին, որ, հավանաբար, այնտեղ` Թուրքիայում, հետո խնդիրներ են ունենում: Այնինչ պատանիների հետ զրույցի ընթացքում պարզեցի, որ կառավարության հետ կապված ոչ մի խնդիր իրա
կանում չկա: Պարզապես իրենք ցանկություն չունեն զորամաս մտնելու, շփվելու զինվորների հետ ու զենքեր տեսնելու: Նրանք ասացին, որ դեմ են զինված ցանկացած բանի, որ պատերազմը, բանակը չարիք են եւ այլն: Փորձեցի Եռաբլուր պանթեոն տանող ճանապարհին զրուցել պատանիներից մեկի հետ, բացատրեցի, որ երբ Արցախյան ազատամարտի տարիներին մենք օժանդակության կարիք ունեինք, սփյուռքը մեր կողքին էր: Եվ միասնական պայքարի շնորհիվ էր, որ այսօր ազատագրված Արցախ ունենք: Սակայն իմ փաստարկները զուր անցան: Պատանին շարունակեց պնդել, որ դեմ է պատերազմին: Արդյոք «Արի տուն» ծրագրի նպատակը սփյուռքահայ պատանիների համար հայրենիքում ուղղակի էքսկուրսիաներ կազմակերպե՞լն է:
Ն.Հ.

ԱՄԱՌԱՅԻՆ ՏԱՊԸ, ԱՐԱԳ ՍՆՈՒՆԴՆ ՈՒ ՄԵՐ ԱՌՈՂՋՈՒԹՅՈՒՆԸ

Ամառային շոգը էլ ավելի ալարկոտ է դարձնում մեզ, ու նախապատվություն ենք տալիս արագսննդին: Հանգստյան տներում, Սեւանի ափին, մեր երկրից դուրս` Բաթումում ու Քոբուլեթում նախընտրում ենք սնվել ճաշարանային ուտեստներով, ծովափնյա սննդի կետերում, որոնց առաջարկած սննդի անվտանգությունը մեր առողջության համար ոչ ոք չի երաշխավորում: Այս օրերին անգամ սուպերմարկետներում կարելի է պահպանության ժամկետն անցած կամ դեռ ժամկետի մեջ, բայց թթված կաթնամթերք կամ ոչ թարմ ուտելիք գտնել: Այնպես որ, աշխատանքի, պարապմունքի կամ այլ տեղ շտապելիս խանութից մի բան արագ գնել-ուտելուց առաջ ուշադրություն դարձրու` ինչով ես սնվում:
Բոլորը գիտեն արագ սննդի վնասակարության մասին, սակայն տարեցտարի այդպիսի սնունդ օգտագործողների թիվը ոչ միայն չի պակասում, այլեւ աճում է: Բա մարդ ինչպես կարող է անտարբեր անցնել անուշ բուրող խորտիկների կողքով, երբ սոված է եւ տնից բավական հեռու:
Արագ սննդի արդյունաբերության սկիզբը դրվեց Ամերիկայում 1920-ական թվականներին: 1921թ. Կանզասում բացվեց White Castle ընկերությունը, որի ֆիրմային ուտեստը դարձավ համբուրգերը: 1940-ականներին White Castle-ն մրցակիցներ ձեռք բերեց, որոնցից ամենածանրակշիռը McDonald’s-ն էր: Հետագայում արագ սննդի սպասարկման հաստատությունները մեծ արագությամբ տարածվեցին ինչպես ողջ աշխարհում, այնպես էլ Հայաստանում: Արագ սնունդը կամ ֆասթֆուդը մասնագիտացված հաստատությունների առաջարկած ուտեստների տեսականին է, իսկ ՙֆասթֆուդ՚ եզրը նեղ իմաստով նշանակում է այնպիսի սնունդ, որը կարելի է արագ պատրաստել, իսկ հաճախորդին` արագ ստանալ դա:
Այժմ` ֆասթֆուդի վնասակարության մասին. արագ սննդի օգտագործումից մաշկը կարող է մազակալել: Այսպիսի սննդի պարբերաբար օգտագործումը հանգեցնում է հիպերտոնիայի, օրգանիզմի դիմադրողականության անկման, այլեւայլ խնդիրների: Այնուամենայնիվ, մարդիկ ժամանակի սղության պատճառով զանց են առնում այս վտանգները: Գայթակղում է, թերեւս, նաեւ արագ սննդի մատչելիությունը: Հեռավոր 70-ականներին ամերիկացիներն արագ սննդի վրա ծախսում էին տարեկան 6 մլրդ դոլար, այժմ` գրեթե կրկնակի: Այսինքն` ավելի շատ, քան բարձրագույն կրթությանը, համակարգիչներին եւ ավտոմեքենաներին, գրքերին, տեսաերիզներին, ձայներիզներին, ամսագրերին ու թերթերին հատկացվող գումարը` միասին վերցրած:
Արագ սնունդ, գեղեցկություն եւ առողջություն. սրանք իրար միանգամայն հակասում են, ինչը հաստատում է նաեւ այն փաստը, որ ԱՄՆ-ի` արագ սննդի մեծագույն սպառողի, բնակչության 61 տոկոսն արդեն տառապում է ոչ թե ավելորդ քաշից, այլ ճարպակալումից:
Այնուամենայնիվ, ողջ օրը դրսում անցկացնելու դեպքում չենք կարող ամբողջովին հրաժարվել ՙՏաշիրում՚, ՙՌոստիկսում՚, ՙAFS՚-ում, ՙSFS՚-ում կամ արագ սննդի մոտակա որեւէ այլ կետում սնվելուց: Սակայն հետագա խնդիրները փոքր-ինչ մեղմելու համար առաջարկվող տարբեր չափերի սենդվիչներից, համբուրգերներից ու պիցցաներից նախապատվությունը տվեք ամենափոքրին: Կամ ընտրեք հնարավորինս անվնաս սնունդ. ասենք` կարտոֆիլի ֆրիի փոխարեն պատվիրեք առանց սոուսի աղցաններ: Պատվերին ավելացրեք մրգեր եւ յոգուրտ:

ԳՐԻԳՈՐ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ

Հ.Գ.- Նկատի առեք, վտանգավոր է հատկապես գետնանցումներում տեղակայված սննդի կետերից օգտվելը:

www.eter.am
#31 (897) 03. 08. 11

ԵՐԹՈՒՂԱՅԻՆԻ ԴՈՒՌԸ ԲԱՑԵՑԻՆ ՈՒ ՇԸՐԸՓ…

Հուլիսի 31-ին հերթական կիսաքուն տառապալից գիշերվանից հետո արթնացա բակի երեխաների աղմուկից ու ջրի շփշփոցից: Վարդավառ է: Որոշեցի տոնի կապակցությամբ շնորհավորել Աբոյին: Աբոն մեր կողքի հարեւանն է, գիտեի` քնած է, թեեւ արդեն գրեթե կեսօր էր: Զանգեցի ու խնդրեցի պատշգամբ դուրս գալ` ասելով, որ բան ունեմ փոխանցելու: Աբոն խելոք-խելոք դուրս եկավ, ու ես մեր պատշգամբից մի դույլ ջրով «բարի լույս» մաղթեցի Աբոյին:
Ջրոցին սկսվ
եց: Աշխույժ խաղաղություն էր տիրում մինչեւ այն պահը, երբ լուրեր հասան, որ մեր հարեւան Վարդուշ տատիկին երթուղայինի մեջ ջրել են. «Տո այ բալա ջան, էս ինչ շնորհք ա, երթուղայինի դուռը բացեցին ու դույլով ջուրը ներս շփեցին»: Մինչ կսփոփեինք թրջված ու խեղճ կնոջը, շըրըխկ, մի սարսափելի դղրդյուն լսվեց փողոցի մյուս անկյունում. դույլերը ձեռքներիս իրար ջրմրելով վազեցինք դեպի Սաքոյենց խանութի կողմն ու ինչ տեսնենք` երկու մեքենա միմյանց են բախվել, դու մի ասա` վերեւի թաղի երեխաները որոշել են իջնել մերոնց ջրելու, ճամփին մտքափոխվել ու վարորդներին են ջրել, արդյունքում` ավտովթար, ու մինչեւ ԱՊՊԱ-ն կժամանի` խցանում կենտրոնական փողոցում: Իսկ այդ ընթացքում Աննայենց պատշգամբից լսվում է տիկին Կարինեի բղավոցը. բանն այն է, որ հանդիսության էր շտապում ու գեղեցիկ հագնված փողոց էր դուրս եկել, բայց տաքսի նստել չէր հասցրել ու հիմա պատշգամբից հանդիմանում էր «անշնորհք» երեխաներին: Դեռ լավ էր որ ցեխաջրով չէին ջրել, որովհետեւ վերջում, երբ կենացները թեժացել էին, փողոցի փոսերում հավաքված ցեխաջրերով էին արդեն ջրում: Հետո կենացներն էլ ավելի թեժացան, ու բանը հասավ նրան, որ շտապ օգնության մեքենան կանգնեց մեր բակում: Աշոտիկին հիվանդանոց տարան, որովհետեւ Արմանը նրան ջրելիս, Էքստազի մեջ, դույլն էլ էր ջրի հետ «շփել», ու արդյունքում Աշոտը քթի կոտրվածք էր ստացել:
Տուն եկա, ինձ կարգի բերեցի ու որոշեցի տեսնել` ինչ կա -չկա համացանցում:
Facebook-ում համակուրսեցիս` Աստղիկը, իր ստատուսում գրել էր` Երեխեք, էս ինչ հիմար տոն ա էս ջ
րոցին: Տեսնես ինչո՞ւ… Պարզվեց` Աստղիկին անծանոթ երեխաների մի խումբ ջրել էր, որի հետեւանքով ընկերուհիս զրկվելէր բջջային հեռախոսից: Հետո, երբ քոմենթներ արեցինք նրա ստատուսի տակ, մեկ էլ մեկը գրեց թե` Բա չիմացաք, հայրս ականջի վատ լսողության պատճառով հատուկ սարք է կրում: Նա ցրիչ է աշխատում հացի փռում, ու մարդկանց հաց չհասցնել չէր կարող: Գնացել էր աշխատանքի, ու մի երեխա ջրել էր նրան` ջուրն ուղիղ սարքի կողմից շփելով: Եվ թանկարժեք սարքը վնասվել էր…
Չէ, կարծես չափն անցնում ենք: Իրոք, այս Վարդավառին տուժածներ ավելի շատ գրանցվեցին: Ինչո՞ւ: Հոգեբան ընկերուհիս պնդում է, որ մեր ազգային խառնվածքում շատացել է ագրեսիան: Վարդավառին նման կերպով արձագանքելն էլ սրա դրսեւորումներից է:Տոնը պետք է ուրախություն պարգեւի, ոչ թե գլխացավանք դառնա շատ մարդկանց համար: Ինչպե՞ս կարելի է փողոցում երթեւեկությունը խափանել, ջրել վարորդներին, մեծահասակներին:

Ն.Հ.

ՃԱՆԱՊԱՐՀՈՐԴՈՒԹՅՈՒՆ ԴԵՊԻ...

Հիշո՞ւմ եք` ոնց էիք դասարանցիներով որոշում, կազմակերպում ու էքսկուրսիաների գնում, անգամ դպրոցն ավարտելուց հետո: Վերջերս ես էլ գնացի նման մի էքսկուրսիայի: Ինձ միշտ թվացել էր, թե միայն մեր դասարանում կարող էին այդ պահերին անհաշտություններ, տարաձայնություններ ու նույնիսկ վեճեր առաջանալ: Կարծում էի, թե մնացած բոլոր դասարանները համերաշխ էին այդ հարցերում: Բայց դե, իհարկե, սխալվում էի:
Վերջերս առիթ ունեցա եղբորս դասարանի հետ ինչ-որ տեղ գնալու որոշում կայացնելու մասնակցել... Պատկերացնո՞ւմ եք` ինչ էր կատարվում: Երեւի բոլորիդ դասարաններում էլ եղել է մի աղջիկ, որն այդ օրը անպայման ներկայանում էր կիտած հոնքերով ու արդեն պատրաստ «չէ» ասելու, բայց որպեսզի իրեն հետո չասեն` «զարգացած ա, մեր հետ տեղ չի ուզում գալ», սկզբից համաձայնվում է, փողը տալիս, բայց առեւտրի գնալուց մեկ ժամ առաջ հայտարարում, թե իրեն հարսանիք կամ կնունք կամ ուրիշ միջոցառման են հրավիրել, ու ինքը չի կարող այդ էքսկուրսիային մասնակցել: Եղել է, չէ՞... Ամենից ծիծաղելին գիտե՞ք որն է. բոլորն արդեն գիտեին իրենց ընկերուհուն ու գնվելիք մթերքի ցուցակը կազմելիս այդ գումարը հաշվի մեջ չէին ներառում: Եղբորս դասարանում էլ կար այ էդպիսի մեկը: Որիշ մեկն էլ կար` «չեմ ուզումը», որն ամեն անգամ չէր հավանում առաջարկված վայրը: Այս ամենից հետո կազմակերպիչ տղան, որը պիտի գնար առեւտուր անելու, ջղայնանում է, փողը շպրտում թե` Ձեր նեռվերը չունեմ, ինչ ուզում եք` արեք, ու դուրս գնում: Հավաքվածները որոշում են ոչ մի տեղ չգնալ ու ցրվում են: Մեկ ժամ հետո դասարանի աղջիկներց մեկը զանգահարում է մնացածին, մի կերպ համոզում էքսկուրսիայի գնալ, վերջապես հաջողվում է, շատ արագ գումարը հավաքում են, առեւտուրն անում, հաջորդ օրն առավոտյան ճամփա ընկնում...
Բոլորին ծանոթ պատմություն է, չէ՞: Ինքս շատ եմ այդպիսի պատմությունների ականատես եղել... Հա, մոռացա ասել, որ Դիլիջանից, Արզնիից, Աշտարակի ձորից ու էլի մի քանի վայրերից հետո կանգ առան Նորավանքի վրա: Իմ սրտով, Էնտեղ չէի եղել:
Մեկնում ենք Նորավանք: Երկար ճամփա, հազիվ ընթացող ավտոբուս... ղըռ, ղըռ, ղըռ...
Նախօրոք գիտեի, որ անցնելու ենք Սեւակի գյուղի եւ մահվան վայրի կողքով, ուստի կանխավ մի փոքրիկ դասախոսություն էի պատրաստել, բայց ավտոբուսի ընթացքի ժամանակ երբ պատմեցի, ճամփակիցներիցս քչերը հասկացան, թե ինչու հենց այդ պահին ու հենց Սեւակ: Ավելի շատ էր բողոքների թիվը. «Տո լավ է, հազիվ ենք էդ դասերից ու գրքերից պրծել»: Սակայն երբ հասանք Սեւակի մահվան վայրում դրված հուշաքարին, ու ես բացատրեցի դասախոսության առիթը, բոլորը հասկացան, իջան ավտոբուսից, աղոթքի նման հնչեցրին «Ապրել»-ը, ու նորից ճամփա ընկանք: Քանի որ դեռ ժամանակ կար, որոշեցինք Սեւակի տուն-թանգարան այցելել վերադառնալիս:
Նորից ղըռ, ղըռ, ղըռ...
Բայց այդ ամենը չէր խանգարում ինձ հիանալ Հայաստանի հրաշագեղ լեռներով: Ասֆալտապատ ճանապարհ, երկու կողմից վեր խոյացող ժայռեր, խիտ, կանաչ անտառ եւ արագահոս Արփան: Սա ուղղակի տեսնել է պետք, իմ աղքատիկ բառապաշարով զորու չեմ պատկերավոր ներկայացնել այս ողջ գեղեցկությունը: Ճանապարհին այլեւս մեզ չէր զարմացնում հերթական անգամ եկեղեցու հանդիպելը: Եվս մեկ անգամ համոզվեցի. հայը որտեղ ոտք է դրել, նախ եկեղեցի կամ մատուռ է սարքել: Վերջապես Նորավանքում ենք... Բայց նախ պատմական փոքրիկ էքսկուրս կատարենք.
«Նորավանքի (Ամաղու Նորավանք) XIII-XIVդդ. համալիրը գտնվում է Վայոց Ձորի մարզի Ամաղու գյուղից 3կմ հյուսիս-արեւելք, անդնդախոր կիրճի հյուսիսային կողմի դժվարամատչելի դարավանդի վրա: Նորավանքը XIIIդ. սկզբին եղել է Սյունիքի հոգեւոր կենտրոնը, Օրբելյան իշխանական տան տոհմական տապանատունը: Այստեղ XIIIդ. 2-րդ կեսին գործել է ճարտարապետ Սիրանեսը, XIVդ. 1-ին կեսին` նշանավոր մանրանկարիչ, քանդակագործ եւ ճարտարապետ Մոմիկը: Համալիրի գլխավոր Սբ. Կարապետ եկեղեցին կառուցել է իշխան Լիպարիտ Օրբելյանը 1216-1223թթ.: Այն ներքուստ քառաթեւ, չորս անկյուններում երկհարկ ավանդատներով գմբեթավոր կառույց է: Միակ մուտքը արեւմուքից է եւ բացվում է դեպի կից գավիթը, որը եղել է Օրբելյան տոհմի եւ վանքի առաջնորդների տապանատունը:
Գավիթը կառուցվել է թերեւս եկեղեցու ավարտից անմիջապես հետո: Գավիթը 1261թ., Սմբատ Օրբելյանի նախաձեռնությամբ, վերակառուցել է Սիրանես ճարտարապետը: Գլխավոր եկեղեցու հյուսիսային պատի երկայնքով ձգվում է Սմբատ իշխանի թաղածածկ դամբարանը, Սբ. Գրիգոր եկեղեցին (կառուցել է ճարտարապետ Սիրանեսը 1275թ.):
XVII-XVIII դդ. վանքը շրջափակվել էր պարսպով: Այդ ժամանակներով էլ թվագրվում են ինչպես պարսպապատ տարածքի ներսում, այնպես էլ նրանից դուրս` արեւելյան կողմում եղած կառույցների մնացորդները: Համալիրի տարածքում կան վարպետորեն կերտված բազմաթիվ խաչքարեր, որոնց մեջ իրենց բարձր գեղարվեստական արժանիքներով առանձնանում են Մոմիկի խաչքարերը: Նորավանքում է Մոմիկի հիշատակին կանգնեցված խաչքարը:
Ավանդության համաձայն` հանրաճանաչ Մոմիկ վարպետը սիրահարվում է Սյունիքի մելիքներից մեկի դստերը: Գեղեցկուհին էլ նրա հանդեպ է սեր տածում: Մտահոգ մելիքը կանչել է տալիս վարպետին եւ հայտարարում, որ դստերը նրան կնության կտա միայն այն պայմանով, եթե Մոմիկը երեք տարվա ընթացքում առանց որեւէ օգնության իր համար մի շքեղ վանք կկանգնեցնի: Մոմիկն ընդունում է այս պայմանը եւ անցնում գործի: Երեք տարի չանցած գործն արդեն ավարտին էր մոտենում: Մի անկրկնելի գեղեցկության վանք էր վեր խոյանում: Տեղեկանալով այդ մասին` մելիքը ծառային ուղարկում է Մոմիկին խոչընդոտելու: Ծառան կատարում է տիրոջ հանձնարարությունը եւ վարպետին ցած է հրում կիսակառույց գմբեթից»: Այս ամենի մասին տեղեկանում ենք` ընթերցելով եկեղեցու բակում տեղադրված տախտակի վրայի գրությունը:
Շնորհակալություն vivacall MTS-ի տնօրինությանը` Հայաստանի պատմամշակութային ժառանգության պահպանման եւ այդ վայրերում դրանց պատմությամբ ցուցանակներ տեղադրելու համար:
Այստեղից շարժվեցինք դեպի Արփայի ափ` ուտել-խմելու: Ուրախացանք, ճաշեցինք, խաղացինք, լողացինք... Խորհուրդ կտամ Արփայում լողալիս առավելագույնս ուշադիր լինել. մեզ հետ եկած տղաներից մեկը քիչ էր մնում խեղդվեր, ու եթե չլինեին մեր հարեւանությամբ հան•ստացող հմուտ լողորդները.... Նրանց էլ մեծ շնորհակալություն մեզ դժբախտությունից փրկելու համար:
Ավարտելով մեր հանգստյան օրը` նորից նստեցինք ավտոբուս ու բռնեցինք տուն տանող ճանապարհը:
Նորից ղըռ, ղըռ, ղըռ.... Բայց, դե, ես ուրիշ բանի մասին էի մտածում. շուտով պիտի հասնեինք Սեւակի տուն-թանգարան, բայց... Ավտոբուսը փչացավ, ու երեք ժամ մնացինք ճանապարհին, արեւի տակ, առանց ջրի: Ժամերն անցնում էին, ու արդեն հույսս կտրեցի Սեւակի տուն-թանգարան այցելուց: Վերջապես ավտոբուսը սարքեցին, ու մի կերպ ժամը 12-ի կողմերը հասանք տուն: Ահա այսպիսի վերջաբան:

ԳՐԻԳՈՐ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆ