17 дек. 2010 г.

#33(848) 19.08.10

ԵՐԲ ԵՍ ՈՒՍԱՆՈՂ ԷԻ...



ԱՐՄԵՆ ՄԱՐՈՒԹՅԱՆ. «ՔԱՆԻ ԱՊՐՈՒՄ ԵՍ` ՍՈՎՈՐՈՒՄ ԵՍ»

«Ամեն անգամ ներկայացումից հետո թատրոնի մուտքի մոտ
երիտասարդներ են հավաքվում, սպասում են` երբ եմ դուրս գալու: Շուրջս են խմբվում, հարցուփորձ անում, լուսանկարվում, ուրախ-ուրախ հեռանում, ես էլ տուն եմ գնում ու ճանապարհին մտածում եմ` ուրեմն ես դեռ պետք եմ նրանց, ուրեմն դեռ ինչ-որ բան արժեմ: Ահա սա է երիտասարդությունը, մեծ ուժ, որ ստիպում է ապրել: Ջահելները ժամանակի զարկերակն են, նրանցով պետք է զգալ ժամանակի շունչը, եւ վայն եկավ, եթե չզացիր, չնկատեցիր»,- ասում է Գ. Սունդուկյանի անվան ակադեմիական թատրոնի դերասան Արմեն Մարությանը:

-Պարոն Մարության, դերասանի համար, թերեւս, ավելի հե՞շտ է երիտասարդ մնալը: Չէ՞ որ բեմը հրաշագործ հատկություն ունի, կարող է դերասանին մի քանի տարով երիտասարդ եւ հակառակը ցույց տալ:

-Այո, ընդամենը ցույց տալ, դեր է, անցնում է-գնում, դրանից տարիքդ չի նվազում, միեւնույն է` մեծանում ես: Բայց կարեւորը դա չէ, կարեւորն այն է, թե ինչպես ես ապրում ջահելությունդ:

-Իսկ ինչպիսի՞ն էին ձեր երիտասարդության տարիները:

-Այն ժամանակվանից շատ բան է փոխվել: Ի վերջո, հասարակարգերի փոփոխություն է եղել, ինչը պետք է ունենար դրական եւ բացասական հետեւանքներ: Այն տարիներին գուցե ամեն բան այսքան ազատ չէր, իհարկե, դա խանգարում էր, այն ժամանակ, օրինակ, երեկոյան ժամի միայնակ աղջիկը դժվար թե փողոցում ազատ ու հանգիստ շրջեր, այսօր դա սովորական բան է, եւ դա լավ է: Երիտասարդներն ավելի առաջադեմ են, բայց մի տեսակ ավելորդ ազատություն է նկատվում, այ դա չեմ սիրում:

-Իսկ ձեր ժամանակի ուսանողությա՞ն մասին ինչ կասեք:

-Այսօրվա ջահելությունը մի տեսակ մեծամիտ է, ինքնավստահությունը լավ է, բայց ոչ մեծամտության հասնող: Հիմա մի երկու բան սովորում են, իրենց դերասան են հռչակում… Հիշում եմ` մենք ի¯նչ ակնածանքով էինք վերաբերվում թատրոնին: Մի տեսակ այլ մթնոլորտ էր, մեծ հարգանք, պատկառանք կար ավագ սերնդի հանդեպ` Վարդան Աճեմյան, Գուրգեն Ջանիբեկյան, Խորեն Աբրահամյան, Սոս Սարգսյան, Էդգար Էլբակյան, Վարդուհի Վարդերեսյան, Մհեր Մկրտչյան… Այն ժամանակ այսպես չէր, որ ով տեղից վեր կենար` դերասան դառնար, նախ բեմում կանգնել էիր սովորում, հետո մի երկու բառ էին վստահում, մինչեւ մի փոքրիկ դերի արժանանայիր ու աճեիր: Դժվար էր տրվում, պիտի ճանապարհ անցնեիր, դրա համար էլ պրոֆեսիոնալներ էին դառնում:

-Ինչպե՞ս որոշեցիք հենց այս մասնագիտությունն ընտրել:

-Դեռ մանկության տարիներից սիրում էի միջոցառումների մասնակցել, դպրոցական ներկայացումների ժամանակ երգում էի, արտասանում: 1968 թվականին քաղաքում լուր տարածվեց, թե Վարդան Աճեմյանը Սունդուկյանի անվան թատրոնին կից դերասանական ստուդիա է բացում: Ընդունվեցի: Մեր կուրսում ես տարիքով ամենափոքրն էի, ու Աճեմյանը հենց ինձ նշանակեց կուրսի ավագ:

-Այսինքն` դասերից փախչող կուրսընկերների պատասխանատվությունը ձեզ վրա էր ընկնո՞ւմ:

-Մեզ այնպիսի դասախոսներ էին դասավանդում, որ դասից փախչելը մեղք կլիներ: Բախտ էր վիճակվել սովորելու Վարդան Աճեմյանի, Մհեր Մկրտչյանի, Լեւոն Ներսեսյանի, Լուիզա Սամվելյանի, Ադո Ադոյանի եւ այլ տաղանդավոր մարդկանց կուրսում: Մենք երազում էինք, որ Ֆրունզիկը մի քիչ երկար խոսի, որ ավելի երկար շփվենք, հիմա չգիտեմ` այդպիսի դասախոսներ կա՞ն: Շատ հետաքրքիր մարդ էր, մտնում էր լսարան, գրատախտակին ինչ-որ գծեր էր քաշում, խզբզում, հետո դիմում էր մեզ ու հարցնում` ի՞նչ եմ նկարել: Երբ գլխի չէինք ընկնում, մտածկոտ դեմք էր ընդունում, հետո զայրանում էր, թե ինչպես այդ խզբզանքի մեջ չենք կարողանում որեւէ պատկեր գտնել:

-Իսկ ինչպիսի՞ն էր Վարդան Աճեմյանը:

-Անմիջական, շատ պարզ մարդ էր: Մի անգամ թատրոնում փորձի ընդմիջման ժամանակ դահլիճ մտավ, տեսավ բեմին թղթեր են թափված, ուտելիքի մնացորդներ, շորեր, մեր տղաներից մեկն էլ` Սերգեյը, թեւերը խաչած կանգնած է անկյունում, նայեց ու բարկացած ասաց` այս ի՞նչ է, չեմ հասկանում, արագ կարգի բերեք բեմը, հավաքեք թղթերը, ուտելիքը, Սերգեյին ու մնացած ամեն բան:

-Իսկ ովքե՞ր էին ձեր կուրսընկերները:

-Ես այնպիսի կուրսում էի սովորում, որտեղ մարդիկ էին հավաքվել, որոնք հետո իրոք բեմի մարդիկ դարձան` Շաքե Թուխմանյանը, Անի Մկրտչյանը…: Շատ կուզենայի, որ մեր երիտասարդները մասնագիտություն ընտրելիս մի քիչ ավելի խոհեմ լինեն, իրենց համապատասխան ու իսկապես իրենց հետաքրքրող գործով զբաղվեն, որպեսզի կարողանան օգտակար լինել երկրին, հանրությանը: Մեծագույն հաճույք է, երբ զգում ես, որ մարդիկ քո կարիքն ունեն, որ դու նրանց համար ինչ որ արժեք ունես, որ քեզ գնահատում են:

-Ուսումն ավարտելուց հետո միանգամի՞ց աշխատանքի անցաք:

-Ոչ, զորակոչվեցի բանակ: Այդ ժամանակ ես օժանդակ դերասանական խմբի անդամ էի, մշտական դերեր ունեի թատրոնում, եւ Մհեր Մկրտչյանը, որն ինձ շատ էր սիրում, միջնորդեց, որպեսզի ինձ մայրաքաղաքի զորամասերից մեկում պահեն: Այդպես հատուկ թույլտվությամբ մասնակցում էի փորձերին, շարունակում էի խաղալ:


-Իսկ զորամասում ինչպե՞ս էին վերաբերվում արդեն իսկ հայտնի երիտասարդ դերասանին:

-Իհարկե, նախանձողներ եղան, բայց արագ հասցրի բոլորի սերը նվաճել, դեր խաղաց նաեւ մասնագիտությունս. հաճախ էի նմանակում զորամասի սպայական կազմի անդամներին, ինչը թեթեւացնում էր զինվորական առօրյան:

-Իսկ ձեր դստրերի մասնագիտական ընտրության հարցում որեւէ դեր խաղացի՞ք:

-Ոչ, ոչ մեկն էլ դերասան չդարձավ, թեեւ երկուսի մասնագիտություններն էլ բեմի հետ կապ ունեն. ավարտել են կոնսերվատորիան, մեկը մասնագիտությամբ դաշնակահար է, մյուսը` խմբավար:

-«Արեմենիա» հեռուստաընկերությամբ հեռարձակվող «Դիմակահանդես» հեռուստասերիալում անմիջական շփում ունեք այսօրվա երիտասարդության ներկայացուցիչների հետ թե կերպարային առումով, թե իրական կյանքում: Ձեր խորհուրդը երիտասարդ սերնդին:

-Միշտ սովորեք, չի կարելի փոքրիկ հաջողութուններից միանգամից գլուխը կորցնել, մեծամտանալ, միշտ հիշեք, որ քանի ապրում եք` սովորում եք:

Զրուցեց ՆԱԻՐԱ ԹՈԽՍԱՆՑ ՀԱՄԲԱՐՁՈՒՄՅԱՆԸ





#50(865) 16.12.10

ԵՐԲ ԵՍ ՈՒՍԱՆՈՂ ԷԻ...



ԱՐՄԻՆԵ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆ. «ԱՎԱՐՏԱԿԱՆ ՎԿԱՅԱԿԱՆՍ ՍՏԱՑԱ ԿԱՐԻՆԻՆ ԳՐԿԻՍ ԵՎ ՏԱՐՈՆԻՆ ԿՐԾՔԻՍ ՏԱԿ ԿՐԵԼՈՎ»
«Սովորում էի Երեւանի համար 119 ֆրանսիական դպրոցում, քանի որ ծնողներս Ֆրանսիա
մեկնելու մտադրություն ունեին, սակայն հետո ծրագրերը փոխվեցին, եւ մենք Նյու Յորք մեկնեցինք: Սկզբում շատ բարդ էր, անգլերենին լավ չէի տիրապետում, սակայն լրացուցիչ դասերի շնորհիվ հաղթահարեցի դժվարությունները:
Մեկ տարի անց տեղափոխվեցինք Լոս Անջելես, ուր արդեն մեծ հայկական համայնք կար: Ընկերուհիներիս հետ դպրոցում «Հայկական ակումբ» հիմնեցինք: Պարբերաբար հայկական երգ ու պարի, ասմունքի երեկոներ էինք կազմակերպում: Այնքան մեծ էր ակումբի հեղինակությունը, որ մեր շուրջն էին համախմբվում անգամ օտարազգի երեխաները: Հետո տեղափոխվեցի ավագ դպրոց: Աչքի էի ընկնում բարձր առաջադիմությամբ, կարգապահությամբ, կազմակերպչական ջիղով, ակտիվությամբ եւ այս ամենի շնորհիվ դարձա դպրոցի փոխնախագահը: Եթե անհրաժեշտ էր լինում որեւէ կարեւոր առիթով ներկայացնել դպրոցը, ինձ էին ուղարկում: Դպրոցն ավարտեցի ոսկե մեդալով…»,- պատմում է «Օրրան» բարեգործական հիմադրամի հիմնադիր-տնօրեն Արմինե Հովհաննիսյանը:

-Տիկին Արմինե, ընտրեցիք դիվանագետի մասնագիտությունը, ինչո՞ւ:

-ԱՄՆ-ում դիմորդն իրավունք ունի միանգամից մի քանի համալսարանների ընդունելությունների մասնակցել եւ արդյունքների ամփոփումից հետո անձամբ ընտրել` որ բուհում է ուզում սովորել: Ի թիվս մի շարք քոլեջ-համալսարանների, ուսուցչուհուս խորհրդով դիմեցի Օքսիդենթալ քոլեջ, որն ԱՄՆ-ի հեղինակավոր եւ բավական թանկ քոլեջ-համալսարաններից է: Մեր ԱՄՆ տեղափոխվելուց կարճ ժամանակ անց հայրիկս մահացավ, եւ ընտանիքի հոգսը մնաց մայրիկի ուսերին: Հասկանում էի, որ մայրս չէր կարողանա վճարել իմ ուսման համար, բայց ուզում էի լավ կրթություն ստանալ: Բարեբախտաբար, պարզվեց, որ դպրոցի իմ բարձր առաջադիմության շնորհիվ ուսման վարձը բավական զեղչվում է: Այսպես սկսեցի հաճախել Օքսիդենթալ քոլեջ-համալսարան, որի շրջանավարտներից է, ի դեպ, նաեւ ԱՄՆ նախագահ Բարաք Օբաման:

-Ինչպիսի՞ն էր այնտեղի ուսանողական կյանքը:

-Առաջին իսկ օրից մի շարք խնդիրների բախվեցի: Նախ` այս քոլեջը համարվում էր էլիտար հաստատություն, եւ այնտեղ սովորում էին ԱՄՆ-ի հեղինակավոր ընտանիքների երեխաները: Կարելի է ասել` ընտրյալների խումբ էր հավաքվել: Պատկերացրեք, դպրոցում ես լավագույն աշակերտուհի էի համարվում` մշտապես շրջապատված ուշադրությամբ ու սիրով, իսկ այստեղ ինձնից լավերը կային, ինձնից խելացիները: Այդ իրավիճակին հարմարվելը սկզբում բարդ էր, բայց աստիճանաբար սովորեցի: Թեպետ քոլեջում բոլորը հարգի ընտանիքներից էին, սակայն մեզ խորթ ամերիկյան բարքերի այստեղ էլ կարելի էր հանդիպել: Դասերից հետո ուսանողներից ոմանք թմրանյութերով, հարբեցողությամբ,սանձարձակ հավաքույթներով էին տարված: Դա մի աշխարհ էր, որն այնքան խորթ էր ինձ համար…

-Տիկին Արմինե, համալսարանում հայ ուսանողներ շա՞տ կային:

-Ոչ, միայն մի քանի հոգի. ինձնից մեկ-երկու կուրս բարձր սովորում էին հայտնի բժիշկ Վարդգես Նաջարյանի որդիները` Արմեն եւ Արա Նաջարյանները: Ի դեպ, ուրախությամբ պետք է նշեմ, որ նրանցից Արան այսօր Գլենդելի քաղաքապետն է:

-Ձեզ բախտ վիճակվեց ուսումնական պրակտիկա անցնել Վաշինգտոնում, որտեղ կենտրոնացված է ԱՄՆ-ի քաղաքական կյանքը: Կարծում եմ` ապագա դիվանագետի համար սա հիանալի հնարավորություն էր:

-Անշուշտ: Մեր կրթական ծրագրի համաձայն` ես պետք է վեց ամիս աշխատեի եւ մասնագիտական փորձառություն ձեռք բերեի Վաշինգտոնում, այնուհետ վերդառնայի եւ ավարտական քննություններ հանձնեի Օքսիդենթալում: Որպես հյուր ուսանող մեկնեցի Վաշինգտոնի ամերիկյան համալսարան: Ազգությամբ հայ ընկերուհիս` Սյուզանը, ինձ հետ էր: Այստեղ էլ, ինչպես Օքսիդենթալում, հիմնեցինք «Հայկական ակումբ»: Որպես պրակտիկանտ աշխատում էի արաբ ժողովրդի շահերի պաշտպանությամբ զբաղվող լոբբիստական խմբում: Ներգրավվեցի «Jessup Moot Court Competition» իրավաբանական մրցույթի կազմակերպման աշխատանքներում: Ուրախ եմ, որ հիմա հայաստանյան համալսարանների ուսանողները պարբերաբար մասնակցում են այդ մրցույթին: Քանի որ, ինչպես նշեցիք, Վաշինգտոնն Ամերիկայի քաղաքական կյանքի զարկերակն է, ուսանողների շրջանում հաճախ էին կազմակերպվում քաղաքական քննարկումներ: Մի խոսքով, առօրյան բավական հագեցած էր ու բուռն…

-Վաշինգտոնում գտաք նաեւ Ձեր սերը:

-Մինչ Վաշինգտոն գնալը Րաֆֆիին մի քանի անգամ հասարակության մեջ հանդիպել էի, սակայն անձամբ չէի ճանաչում: Արդեն Վաշինգտոնում էի, երբ Լոս Անջելեսից ինձ հեռաձայնեց ընկերներիցս մեկն ու ասաց, որ անհանգստանում է ինձ համար, ուզում է, որ Վաշինգտոնում որեւէ հովանավոր ունենամ, ուստի հեռախոսահամարս փոխանցել է Րաֆֆիին, քանի որ նա շատ հարցերով կարող է ինձ օգտակար լինել: Նա մի թիվը սխալ էր ասել, ուստի իրավիճակը հարթելու համար խնդրեց, որ ինքս հեռաձայնեմ Րաֆֆիին: Սկզբում մերժեցի, բայց հետո զանգահարեցի: Ներկայացա: Նա լռեց, հետո ասաց` երեկ դու գեղեցիկ գուլպաներ էիր հագել: Բանն այն է, որ նախորդ օրը Վաշինգտոնի հայկական եկեղեցու բակում շուրջպար էր կազմակերպվել, որին ես էլ էի մասնակցել եւ բավական գեղեցիկ, ժանեկազարդ, սպիտակ կարճ գուլպաներ էի հագել: Րաֆֆին ինձ տեսել էր, բայց ես նրան չէի նկատել:

՞նչ ընթացք ունեցավ ճակատագրական հեռախոսազանգը:

-Րաֆֆին եղբոր հետ Արեւմտյան Հայաստան շրջագայության ընթացքում արված լուսանկարների շուրջը դասախոսություններ էր կարդում, ինձ էլ հրավիրեց: Հիշում եմ`մասնակցեցի Վիրջինիա նահանգի հայկական եկեղեցու մի հավաքի: Րաֆֆին` օրվա բանախոսը, սկսեց եկեղեցու սրահում հավաքված մարդկանց ցույց տալ այդ նկարները ու մեծ ոգեւորությամբ պատմել մեր պատմական հայրենիքի մասին: Այդ պահին նա այնքան վեհ էր, այնքան ուժեղ, տպավորիչ... Հետո ավելի մտերմացանք: Մի անգամ Արեւմտյան Հայաստանի քաղաքների անուններով Րաֆֆիի հետ բառախաղ էինք խաղում. մի անուն ես էի ասում, մյուսը` Րաֆֆին. Կարին, Տարոն, Վան, Անի, Սասուն, Մուշ... Հենց այդ ժամանակ որոշեցինք 14 զավակ ունենալ եւ նրանց այդ անուններով կոչել: Հիմա 5 զավակ ունենք, հինգն էլ մեր պատմական հայրենիքի քաղաքների անուններն են կրում, իսկ աղջիկս հայոց հնամենի ոստան Շուշի քաղաքի անունն է կրում:

-Իսկ ինչո՞ւ փոխեցիք մասնագիտությունը:

-Հասկացա, որ շուտով ընտանիք պետք է ունենամ, եւ ինձ կայունություն է անհրաժեշտ£ Դիվանագետի մասնագիտությամբ ես ստիպված կլինեի միշտ ճամփորդել, իսկ դրանից ընտանիքս կարող էր տուժել: Օքսիդենթալն ավարտելուց հետո ընդունվեցի UCLA Law School իրավաբանական դպրոց: Իրավաբանի վկայականս ստացա արդեն ավագ որդուս` Կարինին գրկիս, իսկ Տարոնին կրծքիս տակ կրելով: Այսպես ավարտվեց իմ ուսանողական կյանքը…



-Տիկին Արմինե, Դուք ԱՄՆ-ում երկար տարիներ աշխատեցիք Ձեր մասնագիտությամբ: Միացյալ Նահանգներում հե՞շտ է մասնագիտական առումով կայանալը:

-Ամենեւին, այնտեղ միայն վկայականով քեզ երբեք իրավաբան չեն համարի, դու պետք է մասնագիտական լիցենզիա ունենաս: Իսկ դրա համար հատուկ` բավական բարդ քննություն են հանձնում: Հիշում եմ` հանձնել էի քննությունը եւ դեռ պատասխանը չգիտեի: Րաֆֆիի հետ եղբոր նշանադրությանն էինք մասնակցում: Ամուսինս բաժակ բարձրացրեց, որ շնորհավորի նորապսակներին, եւ ասաց. «Մեր ընտանիքում երկու իրավաբան ունեինք` ես եւ եղբայրս, այսօր կինս եւս իրավաբան դարձավ»: Ուրախությունից տեղս չէի գտնում: Ավելի քան 10 տարի որպես իրավաբան չեմ աշխատում, բայց մասնագիտական կրթությունս ինձ օգնում է կյանքի յուրաքանչյուր բնագավառում: Կարծում եմ` իրավաբանն ամենից առաջ այն մարդն է, որ պետք է օգնի մարդկանց եւ պաշտպանի արդարությունը: Փոքր-ինչ այլ կերպ, բայց փորձում եմ կատարել մասնագիտական առաքելությունս:

Զրուցեց ՆԱԻՐԱ ԹՈԽՍԱՆՑ ՀԱՄԲԱՐՁՈՒՄՅԱՆԸ

15 дек. 2010 г.

#49 (864)09.12.10

ԵՐԲ ԵՍ ՈԻՍԱՆՈՂ ԷԻ...

ԱՐՄԻՆԵ ԿՈՆԴԱԿՋՅԱՆ. «ՍԻՐՈՒՄ ԷԻ ԳՐԱԴԱՐԱՆՈՒՄ ՇՈՊԵՆԻ ԵՐԱԺՇՏՈՒԹՅԱՆ ՈՒՂԵԿՑՈՒԹՅԱՄԲ ՔԻՄԻԱ ՊԱՐԱՊԵԼ»

«Նախնիներս արմատներով Ջուղայից են: Մեր տոհմածառի ուսումնասիրությունն ինձ

տանում է մինչեւ Շահ Աբասի ժամանակներ` հայերի տեղահանություններն ու բռնագաղթը: Ենթադրում եմ, որ նախնիներս էլ հազարավոր հայ գաղթականների շարքերում են եղել եւ այդպես հայտնվել են Իրանում: Իրանի հայկական համայնքը բավական ավանդապաշտ էր: Հիշում եմ` դպրոցի մեր տեսուչը շատ խիստ կին էր: Ամեն օր կանգնում էր մուտքի մոտ եւ մեկ առ մեկ ստուգում մեր հագուկապը: Եթե որեւէ մեկի հագին զուգագուլպա կամ գլխին գունավոր բանտ նկատեր, հարդարված հոնքեր ու մազեր, «օրինազանցն» իսկույն ոտքին ճիպոտի հարված էր ստանում: Ավարտական երեկո, դիսկոտեկներ, տղաների հետ զբոսանքներ…, նման բաները խստիվ արգելված էին: Իբրեւ ավարտական երեկո, կազամակերպվում էին սովորական «փիքնիքներ». ուսուցիչների հետ քաղաքից դուրս մի որեւէ գեղեցիկ վայր էինք գնում, «ուրախ» ժամանակ անցկացնում, վերադառնում տուն ու վերջ…»,- իրանահայ գաղութում անցկացրած իր մանկության տարիներն է հիշում մեր խորագրի հերթական հյուրը` ԱՄՆ-ի «Հայ կրթական հիմնարկություն» բարեգործական կազմակերպության անդամ տիկին Արմինե Կոնդակջյանը: Տիկին Արմինեի եւ նրա ամուսնու անձնական միջոցներով Հայաստանում վերանորոգվել են չորս դպրոց եւ Հովհաննես Թումանյանի տուն-թանգարանը: Այս տարի Երեւանում լույս տեսավ նրա «Հայրենադարձների բռնաճնշումները ստալինյան ժամանակաշրջանում» գիրքը:

-Ինչո՞ւ որոշեցիք կրթություն ստանալ Միացյալ Նահանգներում եւ ոչ Հայաստանում:

-Ավագ քույրս դպրոցն ավարտելուն պես մեկնեց Նահանգներ` ուսում ստանալու, հետո այնտեղ էլ ամուսնացավ, ընտանիք կազմեց, եւ երբ ես ավարտեցի դպրոցը, ծնողներիս առաջարկեց ինձ էլ Ամերիկա ուղարկել: Իսկ ես իրավունք չունեի իմ կարծիքն արտահայտելու, հակառակվելու. ծնողներս եւ ավագ քույրս այդպես էին որոշել: Մեկնեցի ԱՄՆ, ընդունվեցի Վիրջինիայի համալսարանին կից «Մերի Վաշինգթոնի» կոչվող քոլեջը, որտեղ առաջին երկու տարին ընդհանուր գիտելիքներ էինք ստանում եւ միայն վերջին երկու տարում մասնակցում էինք մասնագիտական ուղղվածությամբ դասընթացների. ես ընտրեցի քիմիան: Ինձ համար զարմանալի էր, որ քոլեջում ամեն ինչ մեկանգամյա օգտագործման համար էր նախատեսված, շատ պաստառներ կային, պատերին` քարտեզներ, գունազարդ գրքեր, փորձանոթներ, մի խոսքով, լավ կրթություն ստանալու համար պայմանները բավարար էին, ինչը չէիր ասի Թեհրանի մասին: Հիշում եմ` դպրոցում կենսաբանության դասի համար անգամ թեմատիկ պաստառները ինքս էի պատրաստում, գունազարդում…

-Ինչպե՞ս էր անցնում ուսանողական կյանքը ԱՄՆ-ում:

-Քոլեջում հայտնվելու առաջին օրերն ինձ համար իսկական մղձավանջի վերածվեցին: Ուսանողներն ու դասախոսները զարմացած հայացքով մտնում էին լսարան` տեսնելու, թե ով է Իրանից ժամանած այդ տարօրինակ անուն-ազգանունով էակը: Այնպես էին ինձ վերաբերվում, կարծես օտար մոլորակից լինեի: Աստիճանաբար հասկացան, որ իրենց նման սովորական մարդ եմ: Իր հերթին, ինձ համար էլ չափազանց արտասովոր էր ամերիկյան կենցաղը: Ես, որ այդքան փակ միջավայրում էի մեծացել, ապշում էի, թե ինչպես էին միմյանց հետ շփվում տղաներն ու աղջիկները: Ես ապրում էի հանրակացարանում եւ սենյակս կիսում էի մի ամերկուհու հետ: Վերջինս կարող էր որեւէ երիտասարդի հետ զբոսնելու գնալ եւ միայն կեսգիշերին վերադառնալ: Մինչդեռ ես սենյակում փակված կամ ռադիո էի լսում, կամ դասերս էի սովորում, կամ էլ արդեն վաղուց քնած էի: Իսկ ցերեկները հիմնականում գրադարանում էի անցկացնում: Մեր քոլեջին կից հսկայական գրադարան կար, շատ էի սիրում գրադարանի անձնասենյակներում դասական երաժշտության ուղեկցությամբ պարապել: Անգամ մինչ այսօր, երբ որեւէ քիմիական բանաձեւ եմ տեսնում, միանգամից հիշում եմ, թե դա, ասենք, Շոպենի որ ստեղծագործության ներքո եմ սովորել:

՞նչը Ձեզ կապեց հայրենիքին:

-1950 թվականից ի վեր Միացյալ Նահանգներում գործում է «Հայ կրթական հիմնարկություն» բարեգործական կազմակերպությունը: 1994-ից ես եւ ամուսինս դարձանք այդ կազմակերպության անդամ եւ այդպես կապվեցինք հայրենիքին, հաղորդակից դարձանք նրա հոգսերին ու կարիքներին: Կազմավորման առաջին տարիներին «Հայ կրթական հիմնարկության» բուն գործը ամերիկահայ դպրոցներին դրամական օգնություն ցուցաբերելն էր, իսկ Հայաստանի անկախացումից հետո մեծ աշխատանքներ են տարվում նաեւ Հայաստանում, մասնավորապես սահմանամերձ բնակավայրերի եւ աղետի գոտու դպրոցներում, Արցախում եւ Ջավախքում: Ներկայում կազմակերպության միջոցներով վերանորոգվել եւ կառուցվել է 170 դպրոց:

-Ապրում եւ աշխատում եք եւ Հայաստանում, եւ ԱՄՆ-ում, ի՞նչն է, որ Ձեզ այսօր առավելապես մտահոգում է մեր հայրենիքում:

-Ես շատ մտահոգված եմ Հայաստանում օտարալեզու դպրոցներ բացելու մեր կառավարության որոշումով: Դրա դեմ լրջորեն պայքարում ու դիմադրում է սփյուռքը: Հայաստանում այսօր քաղքենի մի շերտ կա, որ ուզում է ռուսական, անգլիական դպրոցներ բացել, որպեսզի իրենց երեխաները օտար կրթություն ստանան ու իրենց նման կիսատ-պռատ հայ մեծանան: Հուսամ` այդ գաղափարը չի իրականացվի:

-Վերջերս հայաստանյան եւ սփյուռքի մամուլում բազմաթիվ հրապարակումներ եղան ձեր «Հայրենադարձների բռնաճնշումները ստալինյան ժամանակաշրջանում՚ գրքի մասին£ Ի՞նչը դրդեց անդրադառնալ այս թեմային:

-Այս գրքի գաղափարը ծագեց այն ժամանակ, երբ իմացա, որ 1949-ին խորհրդային Հայաստանում հազարավոր մարդիկ են ձերբակալվել ու բանտարկվել եւ որ նրանցից շատերը հայրենադարձներ էին: Հասկացա, որ շատ քիչ բան գիտեմ ազգիս պատմության այդ էջերից, ցանկացա բոլոր մանրամասներն իմանալ: Արխիվներում 22 հազար բռնադատված հայրենադարձների գործեր կան, որոնցից ուսումնասիրել ու ներկայացրել եմ ընդամենը 1700-ը: Գրքի մեջ ներկայացված են վերապրողների նամակները, դիմումները, բողոքները: Մի մարդու, օրինակ, ձերբակալել են միայն այն բանի համար, որ նա որդուն Սասուն էր կոչել: ԿԳԲ-ն վճիռ էր կայացրել, որ եթե նորածինը Սասուն է, ուրեմն հայրն իր որդուն Սասունի ազատագրմանն է նախապատրաստում: Կամ` մարդը կարող էր մեխանիկ լինել եւ նրան աքսորեին` մեղադրելով, որ նա գերմանական տեխնոլոգիաների ջատագով է: Եվ մի մոռացեք, որ հայրենադարձների շարքերում փայլուն մասնագետներ, գիտնականներ կային, որոնք շատ բանով կարող էին օգտակար լինել Հայաստանին, եւ նրանց աշխատանք տալու փոխարեն Սիբիր քշեցին` հանքերում աշխատելու:

Զրուցեց ՆԱԻՐԱ ԹՈԽՍԱՆՑ ՀԱՄԲԱՐՁՈՒՄՅԱՆԸ


12 дек. 2010 г.

#48(863) 02.12.10

ԵՐԲ ԵՍ ՈՒՍԱՆՈՂ ԷԻ...


ԷԴՎԱՐԴ ՄԻՐԶՈՅԱՆ. «ՏԱՍՆՉՈՐՍ ՏԱՐԵԿԱՆՈՒՄ ԿՈՆՍԵՐՎԱՏՈՐԻԱ ԸՆԴՈՒՆՎԵՑԻ»

Սարյան-Դեմիրճյան փողոցների խաչմերուկում գտնվող Հայաստանի կոմպոզիտորների միության շենքում է ապրում հայ դասական երաժշտության «Ոսկե հնգյակի» (Ալեքսանդր Հարությունյան, Ղազարոս Սարյան, Առնո Բաբաջանյան, Ադամ Խուդոյան, Էդվարդ Միրզոյան) ամենակրտսեր անդամը` մեծանուն կոմպոզիտոր Էդվարդ Միրզոյանը: Դռան մի քանի զանգից հետո լսվում է` գալիս եմ, գալիս եմ: Գալիս է, բացում է դուռը, եւ իմ առջեւ ծերունազարդ, բայց առույգ ժպիտով կոմպոզիտորն է: Ներս է հրավիրում, անցնում հյուրասրահ, տեղ ավորվում է բազմոցին եւ ինձ էլ առաջարկում նստել: Շնորհակալություն եմ հայտնում.

-Գիտես, Էդ բառը չեմ սիրում, «շնորհակալություն» մի ասա, դա քաղաքավարության խորհուրդ ունի: Ասա ուրախ եմ: Այ դա հոգեվիճակ է արտահայտում, իսկ կարեւորը հոգին է: Հեռախոսով ասացիր, որ ուսանողական տարիներից պիտի պատմեմ, չէ՞...

-Նախ խնդրում եմ մի փոքր պատմեք ընտանիքի մասին, որտեղ մեծացել եք:

-Ես ծնվել եմ Վրաստանի Գորի քաղաքում, հետո տեղափոխվել ենք Թիֆլիս: Հայրս` Միքայել Միրզոյանը, Թիֆլիսում երաժշտական մեծ գործունեություն էր ծավալել: Նա Երաժշտական լիգայի, այնուհետեւ Հայ երաժիշտների միության, ավելի ուշ` Վրաստանում Հայարտան (Հայ արվեստի տուն) հիմնադիրներից մեկն էր: 1924 թվականին Ասքանազ Մռավյանի հրավերով հայրս տեղափոխվեց Երեւան: 1929 թվականին նրա եւ իր մի քանի ընկերների շնորհիվ հիմնադրվեց Հայաստանում առաջին մանկական երաժշտական դպրոցը, որը հետագայում կոչվեց Սպենդիարյանի անունով: Այդ տարիներին մենք բնակվում էինք ակադեմիայի Հ.Աճառյանի անվան լեզվաբանության ինստիտուտի շենքում` Սայաթ-Նովա-Աբովյան խաչմերուկում: Երեկոները ընտանիքով դուրս էինք գալիս փողոց` հիանալու գիշերային Երեւանով: Ես այդ զբոսանքները շատ էի սիրում: Հիշո՞ւմ ես` «Տոնածառ ջան, տոնածառ, ինչ սիրուն ես ու պայծառ…», այ դա հայրիկիս ստեղծագործությունն է: Մայրս էլ շատ հետաքրքիր կին էր, կիրթ, կարդացած:

Վ.Տալյանի դասարանում, 1939թ.
նստած են` Էդվարդ Միրզոյան, Լյուսյա Սաֆարյան, Ալեքսանդր Հարությունյան, Վ.Տալյան, կանգնած են` Արամ Մերանգուլյան, Սերգեյ Քյոսայան, Արտաշես Խաչատրյան

-Անշուշտ, այսպիսի հետաքրքիր մարդիկ նաեւ հետաքրքիր ընկերներ կունենային...

-Երբ մենք տեղափոխվեցինք Ցարսկայա (հետագայում` Սպանդարյան, այժմ` Արամի) փողոցի մեր տունը, մեզ հաճախ հյուր էին գալիս Ալեքսանդր Սպենդիարյանը, Ռոմանոս Մելիքյանը, Սպիրիդոն Մելիքյանը, Արշակ Ադամյանը եւ այլք, նրանք բոլորը հորս մտերիմ ընկերներն էին: Ռոմանոս Մելիքյանի հետ հայրս մտերիմ էր դեռ Թիֆլիսից: 1921-ին, երբ մաեստրոն Երեւանում պատրաստվում էր Երաժշտական ստուդիայի բացմանը, հայրս Թիֆլիսից ժամանակ առ ժամանակ գալիս էր նրան օգնելու:


-Հետագայում ձեր առաջին երաժշտական ստեղծագործությանը հենց նա գնահատական տվեց:

-Այո, 11 տարեկանում առաջին անգամ փորձ արեցի գրելու ստեղծագործություն դաշնամուրի համար, եւ ինձ թվում էր, որ քայլերգ եմ գրել: Հետո վերամշակեցի եւ վերանվանեցի «Գործադուլ», ավելի ուշ` «Արյունոտ կիրակի»: Հորս խորհրդով, նվագեցի Ռոմանոսի համար: Նա շատ հավանեց: Այդ օրվանից ես նրան ավելի շատ սկսեցի սիրել: Նրա կարծիքը ինձ համար շատ թանկ էր. խստապահանջ, բծախնդիր ստեղծագործող էր: Երաժշտագետ Արտակ Տոնիկյանը պատմում է, որ Ռոմանոսի հուղարկավորության օրը Չարենցը մոտեցել, համբուրել է նրա ճակատն ու ասել` այ հիմա բարիշեցինք: Բանն այն է, որ Չարենցը, իբրեւ հրատարակչության խմբագիր, նրան առաջարկում է կրճատել ստեղծագործություններից մեկը: Ռոմանոսն էլ նեղանում է` ասելով. «Իմ գրածը կրճատման ենթակա չէ»: Վերցնում է ժողովածուն եւ հեռանում:

«Ոսկե հնգյակը» Մարտիրոս Սարյանի արվեստանոցում

-11-ամյա կոմպոզիտոր Էդվարդ Միրզոյանը սովորում էր երաժշտական դպրոցո՞ւմ:

-1929-ին ընդունվեցի երաժշտական դպրոց` պրոֆշկոլա, դաշնամուրի դասարան: Այդ ժամանակ դպրոցի տնօրենը Լյուսյա Թոթովենցն էր` գրող Վահան Թոթովենցի կինը: Առաջադիմությունս այնքան էլ բարձր չէր: Շատ էի սիրում բակում խաղալ: 1935-ին, երբ դարձա 14 տարեկան, ինձ դպրոցից կոնսերվատորիա տարան եւ ասացին, որ քննություն պիտի հանձնեմ: Մի քանի ստեղծագործություն նվագեցի, հետո ասացին, որ ընդունվել եմ կոմպոզիտորական բաժին: Այդպես ես 14 տարեկան հասակում դարձա կոնսերվատորիայի նախապատրաստական բաժնի ուսանող: Կոնսերվատորիայում ինձ հետ սովորում էին Ռոբերտ Աթայանը, Արտաշես Խաչատրյանը, Լյուսյա Սաֆարյանը, Սերգեյ Քյոսայանը, Արամ Մերանգուլյանը, Ադամ Խուդոյանը եւ այլք: Բայց ամենից շատ մտերմություն էի անում Առնոյի, Կոտիկի` Ալեքսանդր Հարությունյանի եւ Զարիկի` Ղազարոս Սարյանի հետ, չնայած նրանք երեքն էլ ինձնից մի կուրս բարձր էին: Զարիկի շնորհիվ հաճախ էինք լինում Սարյանների տանը, ճաշակում Մարտիրոս Սարյանի այգու քաղցրահամ խաղողը:

-Բայց 3-րդ կուրսում կարծես մտափոխվեցիք, ուզում էիք բժիշկ դառնալ:

-Ես հրաշալի ուսուցիչներ ունենալու բախտավորություն եմ ունեցել` Սերգեյ Բարխուդարյան, Գեորգի Տիգրանյան, Կոնստանտին Սարաջեւ, Վարդգես Տալյան` գուսան Շերամի որդին: Հենց նա էլ ինձ փրկեց: Ոչ թե ես էի բժշկի մասնագիտություն ուզում ընտրել, այլ ծնողներս կարծում էին, որ ավելի ճիշտ կլինի, եթե բժիշկ դառնամ, քանի որ կոնսերվատորիայում ասել էին, որ առաջխաղացում չկա, դուրս եմ մնում կոնսերվատորիայից: Որոշ ժամանակով Թբիլիսիում էի: Տալյանից նամակ ստացա. ոչ թե առաջարկում, այլ կարգադրում էր գրել սոնատ ջութակի եւ դաշնամուրի համար: Երբ վերադարձա Երեւան, գնացի նրա մոտ, ասացի, որ չի ստացվում`ջութակի համար երբեւէ չէի գրել: Իսկ նա հրամայեց գրել: Գրեցի եւ մնացի կոնսերվատորիայում:

-Ինչպե՞ս էին անցնում ձեր ուսանողական տարիները:

-Իմ երիտասարդության տարիները համընկան Երեւանում երաժշտական մշակույթի ծաղկման տարիների հետ: Հիշում եմ, թե 1933-ին ի¯նչ մեծ իրադարձություն էին առաջին օպերաների ցուցադրությունները Երեւանի նորաբաց օպերային թատրոնում: Ինձ համար շատ հիշարժան իրադարձություն էր 1936-ին Կոմիտասի հուղարկավորության արարողությունը: Մեծ կոմպոզիտորի աճյունը ապակեպատ դագաղի մեջ էր. դեմքը թափանցում էր: Շատ տպավորիչ էր: Հիշում եմ` ինչպես նրա հուղարկավորության ժամանակ Հայկանուշ Դանիելյանը երգեց «Չինար ես»-ը, «Անձրեւն եկավ»-ը: Նրա ձայնը մինչ այսօր արձագանքում է իմ ականջներում:

-Մաեստրո, այսօրվա հայ երգարվեստի մասի՞ն ինչ կասեք: Ի՞նչ եք ցանկանում հայ երիտասարդին:

-Այսօվա երգի մասին, ներողություն եմ խնդրում, ավելի լավ է լռեմ: Իսկ հայ երիտասարդներին ահա թե ինչ կմաղթեմ: Զարիկը (Ղազարոս Սարյան.- խմբգ.) Հայրենականի առաջին օրից ռազմաճակատում է եղել: Ես լավ գիտեմ` ինչ ասել է պատերազմ: Հայ ժողովուրդն այդ կռվի ընթացքում հազարավոր զոհեր տվեց: Իսկ ամեն մարդ մի աշխարհ է, պատկերացրեք, պատերազմը կործանեց հազարավոր հայ աշխարհներ: Ես ուզում եմ, որ հայ երիտասարդը երբեք չիմանա` ինչ է պատերազմը: Եվ մի բան էլ` Զարիկը պատմում էր, որ Մոսկվայում Շոստակովիչի մոտ ուսանելու տարիներին մի առիթով մեծ վարպետն իրեն ասել է. «Երեք բան հիշիր` երբեք մի ուշացիր եւ ոչ էլ ժամանակից շուտ հայտնվիր այնտեղ, ուր պետք է գնաս, նամակներին պատասխանիր անմիջապես եւ ամենակարեւորը` ամեն օր ստեղծագործիր»: Ուզում եմ, որ այդպես ապրեն երիտասարդները:

Զրուցեց ՆԱԻՐԱ ԹՈԽՍԱՆՑ ՀԱՄԲԱՐՁՈՒՄՅԱՆԸ






N 48 (863) 02.12.10




ՌԱԴԻՈ եւ Հեռուստատեսություն

ՆԱԶԵՆԻ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆԻ ԵՐՋԱՆԿՈՒԹՅԱՆ ՄԵԽԱՆԻԿԱՆ

Հանրային հեռուստատեսության եթերում հաղորդավարուհի Նազենի Հովհաննիսյանն ամեն
անգամ «Երջանկության մեխանիկա» հաղորդման շրջանակներում փորձում է բացահայտել իր հյուրերի երջանկության բանաձեւը, մենք էլ փորձեցինք բացահայտել հենց
իր` Նազենիի երջանկության պատկերացումները:

-Նազենի, հաղորդումներդ հաճախ ավարտվում են «ի՞նչ է երջանկությունը»
հարցադրմամբ: Իսկ ինքդ կպատասխանե՞ս դրան:

-Հավատացնում եմ, այդ հարցն ինքս ինձ հաճախ եմ տվել:
Հետաքրքիր է` ընտանիք ունեցող մարդիկ միշտ շեշտում են` երջանկությունը ընտանիքի մեջ է, իսկ կանայք երջանկության առումով առավել
առանձնացնում են երեխաներին: Գուցե ես էլ մի օր լիարժեք երջանիկ զ•ամ ինձ, երբ ունենամ իմ երազած ընտանիքը:

-Իսկ ինչպիսի՞ն է քո երազանքների ընտանիքը:

-Հենց որ այդ հարցին կարողանամ պատասխանել, կունենամ այդ ընտանիքը... (ժպտում է.- Ն.Հ.): Գիտե՞ս, երջանկություն է անգամ այն ակնթարթը, երբ խաղաղ հոգով մի բաժակ սուրճ ես ըմպում: Երջանկություն է այն զգացողությունը, երբ ինքդ ինչ-որ բան ես ստեղծում` երեխա լինի դա, նոր հաղորդում, թե բեմում փոքրիկ մի դեր... էական չէ, կարեւորը` ստեղծագործում ես, արարում:

-Իսկ ինչպիսի՞ն է այն ընտանիքը, որտեղ ինքդ ես ձեւավորվել որպես անհատ:

-Ճիշտ ասացիր` ձեւավորվել եմ որպես անհատ, որովհետեւ մեր տանը երբեք ոչ ոք իմ ինքնադրսեւորումներին արգելք չի հանդիսացել, իհարկե, եղել են «չի կարելիներ», բայց ես ազատ եմ եղել իմ ընտրությունների առումով: Եվ սա շատ կարեւոր է, երեխան պիտի որպես անհատ մեծանա: Մեր հասարակությունում անհատականությունների պակաս ունենք:

-Այս մտորումնե՞րը ծնունդ տվեցին «Երջանկության մեխանիկային»:

-Մասամբ` այո: Բայց հաղորդման գաղափարն ի սկզբանե տնօրենինը` Ալեքսան Հարությունյանինն էր, հաղորդման պրոդյուսերն ու ռեժիսորը առաջին իսկ օրից Հրաչ Քեշիշյանն է եղել, իսկ թե ինչի մասին պետք է լինի հաղորդումը, ինչ ձեւաչափ պետք է ունենա` ինքս եմ որոշել հաղորդման խմբագիր-համակարգողի, իմ լավ գործընկեր Արուսյակ Գեւորգյանի օգնությամբ:

-Ինչպե՞ս է ստեղծվում «Երջանկության մեխանիկայի» յուրաքանչյուր թողարկում:

-Նախ ծանոթանում եմ իմ հյուրի պատմությանը, զրուցում նրա հետ կադրից դուրս, նախապես ինքս ինձ համար կառուցում հաղորդման սյուժեն եւ հետո միայն արվում է բուն նկարահանումը: Այն մեծ աշխատանքը, որ արվում է կադրից դուրս, հեռուստադիտողը չի տեսնում: Կա մի կարեւոր բան. թեպետ նախնական զրույցի ժամանակ իմ հյուրերն ինձ շատ մանրամասներ են պատմում, ու մենք միասին ծաղկաքաղ ենք անում, բայց երբեմն նախընտրում եմ, որ ավելի սուր, հետաքրքիր դեպքերի մասին նախապես ինձ չպատմեն, թողնեն ձայնագրության համար, որովհետեւ երբ առաջին անգամ է մարդը որեւէ բան պատմում, ավելի տպավորիչ է պատմում, ավելի հյութեղ:

-Ինչո՞ւ որոշեցիր հենց ընտանիքի միջոցով բացահայտել երջանկության բանաձեւը:


-Բայց ընտանիքը եւս տարբեր կերպ է ընկալվում. մեկի համար ընտանիքը լայն իմաստով իր աշխատանքային կոլեկտիվն է, մյուսի համար` իր ներանձնական ընտանիքը, որ կառուցում է իր երեւակայության մեջ, երրորդի համար` իր հայրենիքը: Երբեմն հյուրընկալում ենք ոչ թե նեղ իմաստով ընտանիքի, այլ հայտնի տոհմի ժառանգների, ասենք` Մանսուրյաններին, Ջանիբեկյաններին, Թումանյաններին եւ այլն: Մենք մարդուն տեսնում ենք առօրյա կյանքում, իր աշխատանքի մեջ, սակայն յուրաքանչյուր մարդ անկրկնելի է իր ընտանեկան միջավայրում: Ես փորձեցի այդ միջավայրը տեղափոխել հեռուստատեսություն:

-Հաղորդման շրջանակներում բացահայտված ընտանեկան պատմություններում, անշուշտ, մեկ ընդհանուր գիծ նկատած կլինես, որ հատուկ է հայ ընտանիքներին...

-Զարմանալի է, բայց գրեթե բոլոր ընտանիքները կառուցվել են երրորդ անձի միջնորդությամբ: Հետաքրքիր է, հայկական միջավայրում դժվար է պատկերացնել մեկին, որը հենց այնպես իրեն զանգահարած կամ փողոցում հանդիպած մեկի հետ
համաձայնի ընտանիք կազմել: Ամեն դեպքում, իմ հյուրերի շրջանակում նման պատմություններ չեմ լսել...

-Իսկ հայ կինն ինչո՞վ է առանձնահատուկ իր ընտանեկան հարկում:

-Հայկական ընտանիքում կինն առավելապես զիջողի դերում է: Հազվադեպ ընտանիքներ են հաղորդմանը հյուրընկալվել, որտեղ տղամարդն է զիջող: Ինչ վերաբերում է հայ կնոջը, շատ կուզենայի, որ այդքան զիջող չլիներ, մի քիչ մտածեր նաեւ ինքն իր մասին, եփել-թափելու, խոհանոցային եռուզեռի մեջ անգամ մի քանի րոպե հայելու մեջ իրեն նայելու ժամանակ գտներ, երեխաներին դաստիարակելու դժվարին գործի ընթացքում մտահոգվեր նաեւ իր ինքնակրթության մասին, միշտ ժամանակի ռիթմին համընթաց քայլեր: Սա կարեւոր է, կինը ընտանիքի հիմքն է, եւ այդ հիմքը բոլոր առումներով պետք է ամուր լինի:

-Եվ հեռուստաէկրանին ես, եւ բեմում, երկու դեպքում էլ շփվում ես հանդիսատեսի հետ: Ի՞նչ առանձնահատկություններ ունեն թատրոնի հանդիսատեսն ու հեռուստադիտողը մի դեպքում հաղորդավարի, իսկ մյուս դեպքում` դերասանի համար:

-Թատերական բառապաշարում «չորրորդ պատ» կոչված մի տերմին կա: Դերասանը, երբ խաղում է բեմում, կարող է նայել դահլիճի կողմը, բայց, դերի տարերքի մեջ, կարող է չտեսնել հանդիսատեսին, իսկ հեռուստատեսությունը ունի կոնկրետ հասցեատեր. դու չես կարող հաղորդումը վարելիս մոռանալ հանդիսատեսիդ մասին:

-Նազենի, քո կերպարը շատ հեռուստադիտողների համար իմիջային է, ի՞նչ ես կարծում, որքանո՞վ պետք է հաղորդավարի կերպարը համահունչ լինի հաղորդման ձեւաչափին:

-Մարդիկ, չգիտես ինչու, կարծում են, որ ես միշտ կերպար եմ ստեղծում, իրականում ես տաղավարում այնպիսին եմ, ինչպիսին իրական կյանքում եմ, իհարկե որոշ վերապահումներով: Մարդիկ չեն պատկերացնում, որ ես իրոք կարող եմ չբարկանալ, երբ երեխաները, ասենք, քանդում են տաղավարը: Իրականում ոչ թե ձեւաչափը պետք է թելադրի հաղորդավարի կերպարը, այլ ինքը` հաղորդավարը պետք է իր կերպարով կարողանա հաղորդմանը տրամադրություն հաղորդել, ստեղծել այդ ձեւաչափ ասվածը: Այն երկաթե կմախքն է միայն, հաղորդման հաջողությունը կախված է այն բանից, թե դու այդ կմախքը ինչով կպատես: Իսկ իմիջը իրոք պետք է յուրահատուկ լինի, հեռուստատեսությունը միօրինակություն չի սիրում: Բայց, մյուս կողմից, ամենից կարեւորը իմիջը չէ, դա արտաքինն է, առավել կարեւոր է բովանդակությունը:

-Նազենի, արդեն 9 տարի է` հեռուստատեսությունում ես, անշուշտ նկատած կլինես մեր հեռուստատեսության արդի խնդիրները: Քո կարծիքով, որո՞նք են դրանք:

-Կարծում եմ` ամենից առաջ մասնագետների կարիք ունենք, չունենք հաղորդավարական դպրոց, հեռուստատեսային խմբագիրների խոհանոց: Վերջինս շատ կարեւոր է: Ճիշտ է, կոնկրետ իմ դեպքում ինձ ավելի հարմար է. ինքս եմ կազմում իմ տեքստերը, հարցերը, բայց ես ինքս էլ հաճախ գրագետ խմբագրի կարիք եմ զգում: Ի դեպ, հենց հեռուստատեսային խմբագրի: Բանասիրության ֆակուլտետն ավարտած երիտասարդ, գեղեցկատես աղջկան ընդունում են հեռուստատեսություն, որ հաղորդում վարի, մոռանալով այն մասին, որ նա եթերում ողջ հեռուստաընկերության աշխատանքն արտացոլող հայելին է: Իսկ հաղորդավարի մասնագիտությունը բավական պատասխանատու է, դու մեկն ես, որն այդ պահին ներկայացնում է այն ահռելի աշխատանքը, որ կատարվել է մեծ թվով մարդկանց համատեղ աշխատանքի արդյունքում:

Զրուցեց ՆԱԻՐԱ ՀԱՄԲԱՐՁՈՒՄՅԱՆԸ