




ԱՐՄԻՆԵ ԿՈՆԴԱԿՋՅԱՆ. «ՍԻՐՈՒՄ ԷԻ ԳՐԱԴԱՐԱՆՈՒՄ ՇՈՊԵՆԻ ԵՐԱԺՇՏՈՒԹՅԱՆ ՈՒՂԵԿՑՈՒԹՅԱՄԲ ՔԻՄԻԱ ՊԱՐԱՊԵԼ»
«Նախնիներս արմատներով Ջուղայից են: Մեր տոհմածառի ուսումնասիրությունն ինձ
տանում է մինչեւ Շահ Աբասի ժամանակներ` հայերի տեղահանություններն ու բռնագաղթը: Ենթադրում եմ, որ նախնիներս էլ հազարավոր հայ գաղթականների շարքերում են եղել եւ այդպես հայտնվել են Իրանում: Իրանի հայկական համայնքը բավական ավանդապաշտ էր: Հիշում եմ` դպրոցի մեր տեսուչը շատ խիստ կին էր: Ամեն օր կանգնում էր մուտքի մոտ եւ մեկ առ մեկ ստուգում մեր հագուկապը: Եթե որեւէ մեկի հագին զուգագուլպա կամ գլխին գունավոր բանտ նկատեր, հարդարված հոնքեր ու մազեր, «օրինազանցն» իսկույն ոտքին ճիպոտի հարված էր ստանում: Ավարտական երեկո, դիսկոտեկներ, տղաների հետ զբոսանքներ…, նման բաները խստիվ արգելված էին: Իբրեւ ավարտական երեկո, կազամակերպվում էին սովորական «փիքնիքներ». ուսուցիչների հետ քաղաքից դուրս մի որեւէ գեղեցիկ վայր էինք գնում, «ուրախ» ժամանակ անցկացնում, վերադառնում տուն ու վերջ…»,- իրանահայ գաղութում անցկացրած իր մանկության տարիներն է հիշում մեր խորագրի հերթական հյուրը` ԱՄՆ-ի «Հայ կրթական հիմնարկություն» բարեգործական կազմակերպության անդամ տիկին Արմինե Կոնդակջյանը: Տիկին Արմինեի եւ նրա ամուսնու անձնական միջոցներով Հայաստանում վերանորոգվել են չորս դպրոց եւ Հովհաննես Թումանյանի տուն-թանգարանը: Այս տարի Երեւանում լույս տեսավ նրա «Հայրենադարձների բռնաճնշումները ստալինյան ժամանակաշրջանում» գիրքը:
-Ինչո՞ւ որոշեցիք կրթություն ստանալ Միացյալ Նահանգներում եւ ոչ Հայաստանում:
-Ավագ քույրս դպրոցն ավարտելուն պես մեկնեց Նահանգներ` ուսում ստանալու, հետո այնտեղ էլ ամուսնացավ, ընտանիք կազմեց, եւ երբ ես ավարտեցի դպրոցը, ծնողներիս առաջարկեց ինձ էլ Ամերիկա ուղարկել: Իսկ ես իրավունք չունեի իմ կարծիքն արտահայտելու, հակառակվելու. ծնողներս եւ ավագ քույրս այդպես էին որոշել: Մեկնեցի ԱՄՆ, ընդունվեցի Վիրջինիայի համալսարանին կից «Մերի Վաշինգթոնի» կոչվող քոլեջը, որտեղ առաջին երկու տարին ընդհանուր գիտելիքներ էինք ստանում եւ միայն վերջին երկու տարում մասնակցում էինք մասնագիտական ուղղվածությամբ դասընթացների. ես ընտրեցի քիմիան: Ինձ համար զարմանալի էր, որ քոլեջում ամեն ինչ մեկանգամյա օգտագործման համար էր նախատեսված, շատ պաստառներ կային, պատերին` քարտեզներ, գունազարդ գրքեր, փորձանոթներ, մի խոսքով, լավ կրթություն ստանալու համար պայմանները բավարար էին, ինչը չէիր ասի Թեհրանի մասին: Հիշում եմ` դպրոցում կենսաբանության դասի համար անգամ թեմատիկ պաստառները ինքս էի պատրաստում, գունազարդում…
-Ինչպե՞ս էր անցնում ուսանողական կյանքը ԱՄՆ-ում:
-Քոլեջում հայտնվելու առաջին օրերն ինձ համար իսկական մղձավանջի վերածվեցին: Ուսանողներն ու դասախոսները զարմացած հայացքով մտնում էին լսարան` տեսնելու, թե ով է Իրանից ժամանած այդ տարօրինակ անուն-ազգանունով էակը: Այնպես էին ինձ վերաբերվում, կարծես օտար մոլորակից լինեի: Աստիճանաբար հասկացան, որ իրենց նման սովորական մարդ եմ: Իր հերթին, ինձ համար էլ չափազանց արտասովոր էր ամերիկյան կենցաղը: Ես, որ այդքան փակ միջավայրում էի մեծացել, ապշում էի, թե ինչպես էին միմյանց հետ շփվում տղաներն ու աղջիկները: Ես ապրում էի հանրակացարանում եւ սենյակս կիսում էի մի ամերկուհու հետ: Վերջինս կարող էր որեւէ երիտասարդի հետ զբոսնելու գնալ եւ միայն կեսգիշերին վերադառնալ: Մինչդեռ ես սենյակում փակված կամ ռադիո էի լսում, կամ դասերս էի սովորում, կամ էլ արդեն վաղուց քնած էի: Իսկ ցերեկները հիմնականում գրադարանում էի անցկացնում: Մեր քոլեջին կից հսկայական գրադարան կար, շատ էի սիրում գրադարանի անձնասենյակներում դասական երաժշտության ուղեկցությամբ պարապել: Անգամ մինչ այսօր, երբ որեւէ քիմիական բանաձեւ եմ տեսնում, միանգամից հիշում եմ, թե դա, ասենք, Շոպենի որ ստեղծագործության ներքո եմ սովորել:
-Ի՞նչը Ձեզ կապեց հայրենիքին:
-1950 թվականից ի վեր Միացյալ Նահանգներում գործում է «Հայ կրթական հիմնարկություն» բարեգործական կազմակերպությունը: 1994-ից ես եւ ամուսինս դարձանք այդ կազմակերպության անդամ եւ այդպես կապվեցինք հայրենիքին, հաղորդակից դարձանք նրա հոգսերին ու կարիքներին: Կազմավորման առաջին տարիներին «Հայ կրթական հիմնարկության» բուն գործը ամերիկահայ դպրոցներին դրամական օգնություն ցուցաբերելն էր, իսկ Հայաստանի անկախացումից հետո մեծ աշխատանքներ են տարվում նաեւ Հայաստանում, մասնավորապես սահմանամերձ բնակավայրերի եւ աղետի գոտու դպրոցներում, Արցախում եւ Ջավախքում: Ներկայում կազմակերպության միջոցներով վերանորոգվել եւ կառուցվել է 170 դպրոց:
-Ապրում եւ աշխատում եք եւ Հայաստանում, եւ ԱՄՆ-ում, ի՞նչն է, որ Ձեզ այսօր առավելապես մտահոգում է մեր հայրենիքում:
-Ես շատ մտահոգված եմ Հայաստանում օտարալեզու դպրոցներ բացելու մեր կառավարության որոշումով: Դրա դեմ լրջորեն պայքարում ու դիմադրում է սփյուռքը: Հայաստանում այսօր քաղքենի մի շերտ կա, որ ուզում է ռուսական, անգլիական դպրոցներ բացել, որպեսզի իրենց երեխաները օտար կրթություն ստանան ու իրենց նման կիսատ-պռատ հայ մեծանան: Հուսամ` այդ գաղափարը չի իրականացվի:
-Վերջերս հայաստանյան եւ սփյուռքի մամուլում բազմաթիվ հրապարակումներ եղան ձեր «Հայրենադարձների բռնաճնշումները ստալինյան ժամանակաշրջանում՚ գրքի մասին£ Ի՞նչը դրդեց անդրադառնալ այս թեմային:
-Այս գրքի գաղափարը ծագեց այն ժամանակ, երբ իմացա, որ 1949-ին խորհրդային Հայաստանում հազարավոր մարդիկ են ձերբակալվել ու բանտարկվել եւ որ նրանցից շատերը հայրենադարձներ էին: Հասկացա, որ շատ քիչ բան գիտեմ ազգիս պատմության այդ էջերից, ցանկացա բոլոր մանրամասներն իմանալ: Արխիվներում 22 հազար բռնադատված հայրենադարձների գործեր կան, որոնցից ուսումնասիրել ու ներկայացրել եմ ընդամենը 1700-ը: Գրքի մեջ ներկայացված են վերապրողների նամակները, դիմումները, բողոքները: Մի մարդու, օրինակ, ձերբակալել են միայն այն բանի համար, որ նա որդուն Սասուն էր կոչել: ԿԳԲ-ն վճիռ էր կայացրել, որ եթե նորածինը Սասուն է, ուրեմն հայրն իր որդուն Սասունի ազատագրմանն է նախապատրաստում: Կամ` մարդը կարող էր մեխանիկ լինել եւ նրան աքսորեին` մեղադրելով, որ նա գերմանական տեխնոլոգիաների ջատագով է: Եվ մի մոռացեք, որ հայրենադարձների շարքերում փայլուն մասնագետներ, գիտնականներ կային, որոնք շատ բանով կարող էին օգտակար լինել Հայաստանին, եւ նրանց աշխատանք տալու փոխարեն Սիբիր քշեցին` հանքերում աշխատելու:
Զրուցեց ՆԱԻՐԱ ԹՈԽՍԱՆՑ ՀԱՄԲԱՐՁՈՒՄՅԱՆԸ